+ پاسخ به مبحث
صفحه 1 از 2 12 آخرآخر
نمایش نتایج 1 تا 10 از 12

مبحث: آداب و رسوم ايام سوگواري ماه محرم

  1. #1
    ناظر سابق انجمنها
    23,644 امتیاز ، سطح 37
    42% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 706
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Veteran10000 Experience Points
    نماد bahar3
    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    محل سکونت
    تهران
    پست
    1,989
    گيپا
    48,623
    پس انداز
    0
    امتیاز
    23,644
    سطح
    37
    تشكرها
    1,222
    1,608 بار در 1,147 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض آداب و رسوم ايام سوگواري ماه محرم

    آگهی تبلیغات (برای حمایت از گیگاپارس)
    آداب و رسوم ايام سوگواري ماه محرم الحرام در بابل
    ماه محرم الحرام ماه پيروزي حق بر باطل و غلبه خون بر شمشير، يادآور رشادت ها و ايثارگري هاي سالار و سرور آزادگان عالم حضرت حسين بن علي (ع) و ياران وفادارش است.
    تكيه ها، حسينيه و مساجد شهرستان بابل در ماه محرم شاهد پرشورترين صحنه هاي عزاداري و نوحه خواني در رثاي سرور شهيدان حضرت امام حسين (ع) سومين ستاره تابناك آسمان امامت و ولايت مي باشد.
    در دهه اول ماه محرم اين عزاداري ها همه شب با شكوه خاصي بعد از اقامه نماز مغرب و عشا آغاز مي شود. پس از سخنراني روحانيان و وعاظ و مراسم سينه زني و كرب زني اين آيين ها با اطعام گسترده عزاداران و اهالي محل پايان مي يابد.
    هزينه هاي برپايي اين آيين هاي مذهبي و اطعام سوگواران و عزاداران حسيني از محل موقوفات و كمك هاي مردمي تامين و پرداخت مي شود.
    در شب و روز هفتم ماه محرم مردم عزادار و سوگوار و هيات هاي عزادار محلات در تكايا و سقاتالارهاي اين شهرستان از جمله پيرعلم، امامزاده قاسم، كيجا تكيه، ابوالحسن كلا، شياده، شهيد آباد، لنگور مقري كلا و ساير سقاتالارهاي روستاها آيين هاي ويژه سنتي هفتم محرم را كه منتسب به حضرت باب الحوائج حضرت ابوالفضل العباس (ع) است با شكوه خاصي به جاي مي آورند.
    براساس يك سنت جاري، مردم سوگوار و هيات هاي عزادار بابل به انگيزه مصادف شدن روز هفتم محرم با مسدود شدن آب بر روي اصحاب با وفاي امام حسين (ع)، و به ياد سقاي تشنه لب كربلا، با تجمع در اين اماكن متبرك و روحاني، براي رفع حاجات خود و برآورده شدن مشكلات و شفاي عاجل بيماران، آيين هاي نذر و نياز و توسل را به جاي مي آورند. آنان با خيرات كردن چاي، شير، شربت و حلوا و نان هاي قندي و سوخاري بين عزاداران و قرباني كردن گوسفند در اين مكان ها به سوگ نشسته و خاطره جانبازي ها و رشادت هاي سالار دشت ني نوا حضرت ابوالفضل علم دار و حماسه سازان عاشورا را گرامي مي دارند.
    در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني اين عزاداري ها با مجالس وعظ و تعزيه و دسته روي به اوج خود مي رسد و مردم با پوشيدن جامه هاي سياه با حُزن و اندوه خاصي در سطح تكايا و مكان هاي مذهبي محلات شهر و روستا تجمع كرده و با دسته روي از هر محله به ساير محلات و روستاهاي همجوار عزاداري مي كنند.
    دسته هاي عزادار شامل سينه زنان، زنجير زنان و كرب زنان در سطح شهر بابل با عبور از محلات در مقابل مسجد يا تكيه هر محله عزاداري مي كنند. اين آيين در محوطه و صحن امامزاده قاسم و تكيه پير علم بابل از ويژگي خاصي برخوردار است عزاداران در اين مراسم علاقه مندي و پاي بندي خود را به ساحت مقدس خاندان عصمت و طهارت ابراز مي دارند.
    در كنار مرثيه خواني، سينه زني و زنجير زني و كرب زني هيات هاي عزادار كه كرب شامل دو قطعه كوچك چوبي است كه در كف دستان قرار مي گيرد و با خواندن اشعار مداحان به صورت دو ضرب، سه ضرب و هفت ضرب و چند ضرب به هم كوبيده مي شود كه حكايت از حزن و اندوه است، آيين هاي ديگري همچون پرده خواني، شامل پارچه هاي پرده اي از نقاشي صحنه هاي درگيري ظهر عاشورا و تصاوير سربازان و افراد شركت كننده در نبرد حق عليه باطل و اشقياء و اتقياء و ظلم و ستمي كه بر امام حسين (ع) و اصحاب باوفايش كه توسط نقال روايت مي شود و نيز آيين نمايشي تعزيه كه از مشتاقان زيادي بويژه بين عامه برخوردار است انجام مي گيرد.
    تعزيه يك آيين نمايشي مذهبي است كه ابتدا به منظور همدردي براي سالار و سرور شهيدان عالم حضرت حسين بن علي (ع) و تشريح وقايع شهادت آن امام همام و ياران وفادارش به وجود آمده بود كه به صورت روضه خواني در منازل شخصي برگزار مي شد. بعدها در تكايا و مكان هاي مذهبي و سقاتالارها ادامه يافت، تا در نهايت تبديل به تعزيه نمايشي شد.
    معمولا هر تعزيه از 10 الي 15 بازيگر و چند نوازنده طبل و شيپور و قره ني و سنج و دهل تشكيل مي شود كه در مواقع ضروري داستان، تعزيه خوانان را ياري مي دهند.
    تعزيه به علت نمايشي بودن و درك و صريح آن همواره مورد اقبال عموم مردم قرار دارد. اين سنت ضمن زنده نگاه داشتن خاطره حماسه سازان عاشورا، شخصيت ارزنده و ارزشمند آنها را نيز در اذهان مردم مقدس و پويا مي دارد. از يازدهم محرم آيين هاي سخنراني و وعظ و تعزيه در حسينيه ها و تكايا و زينبيه ها و منازل مردم و مشتاقان اهل بيت به تلاوت تا پايان ماه محرم و ماه صفر ادامه مي يابد. برخي از اين آيين ها صبح زود پس از اقامه نماز صبح و برخي در عصر قبل از اذان مغرب برگزار مي شود و مدت اين روضه خواني ها يك هفته تا ده روز مي باشد. و بر سر در منازلي كه مداحي و سخنراني در ماه محرم در آن برگزار مي شود بيرق ها و پارچه هايي از مجلس عزاداري امام حسين (ع) به چشم مي خورد.



    [تنها کاربرانی که عضو شده اند و از طریق ایمیل عضویتشان فعال شده می تواند این لینک را ببینند. ]

  2. 2 نفر از bahar3 برای این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  3. #2
    ناظر سابق انجمنها
    23,644 امتیاز ، سطح 37
    42% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 706
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Veteran10000 Experience Points
    نماد bahar3
    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    محل سکونت
    تهران
    پست
    1,989
    گيپا
    48,623
    پس انداز
    0
    امتیاز
    23,644
    سطح
    37
    تشكرها
    1,222
    1,608 بار در 1,147 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    کوير گرچه نمکين و لم يزرع است اما مردمی شيرين دل و پرشور دارد که از دل صحرای گرم، زمين سخت و آب کم، دلی به وسعت آفرينش و گرمايي به هيمنه خورشيد را در خويش پرورانده است. دامغان در مرکز کوير چون نگينی گرانبها در مسير حرکت سادات شيعی و قيام علويان تاثيرات اين گوهران گران سنگ را با روح و وجود کويری خويش، جلوه های بزرگی را از اخلاص در تعزيت سالار شهيدان ابا عبدا... الحسين (ع) را به نمايش می گذارند.
    در اين مقال بر آن هستيم تا همراهان کويری را با خود به روستاهای دامغان ببريم تا با آداب و رسوم محرم و تعزيت سالار شهيدان آشنا کنيم. اميد است اين حرکت جرقه ای برای محققين و پژوهشگران در جهت تدوين و تنظيم آثار غنی تر و قوی تر باشد.
    موقعيت جغرافيايي روستای عليان:
    در 35 کيلومتری جنوب غربی دامغان روستايي به نام عليان واقع شده است. که از طرف جنوب به کوير و از جنوب غربی به روستای حسن آباد منتهی می شود. اين روستا در حال حاضر 200 نفر جمعيت دارد. در ايام محرم تمام عليانی ها مقيم شهرستان دامغان و شهرهای همجوار برای عزاداری به اين روستا می آيند. اکثريت جمعيت ساکن به کشاورزی يا دامداری و بخشی از آنها در راه آهن مشغول به کار هستند. اين روستا از لحاظ امکانات جاده آسفالت، برق، آب بهداشتی، مخابرات، خانه بهداشت و کتابخانه می باشد. در اين روستا باغستان بزرگی است و دور تا دور روستا چهار حلقه چاه عميق می باشد. که اين عامل باث شده که کشاورزی رونق زيادی بگيرد. روستای عليان از لحاظ جوی دارای آب و هوای گرم بيابانی، همراه بادهای شديد می باشد که اين بادها به همراه خود ماسه زيادی می آورند.
    با فرا رسيدن ايام محرم ، روستای عليان هم عزاداری خود را برای سرور شهيدان عالم امام حسين(ع) و شهيدانش از روز اول شروع می کنند. يک هفته قبل از رسيدن ايام محرم همه خانم های روستا جمع شده و مسجد و حسينيه را مانند خانه خودشان تميز می کنند. يکی ديگر از مراسم محرم در روستای عليان رابطه بين اين روستا و صلح آباد می باشد. که در روز هفتم محرم دسته سينه زنی به عليان می آيد و در آنجا عزاداری می کنند. در هشتم محرم دسته زنجيرزنی که همراه با طبل و نقاره و نی می باشد به صلح آباد می رود و به عزاداری اباعبدا... الحسين (ع) می پردازند.
    از روز پنجم محرم طوق ها را در اين روستا جمع می کنند. يعنی از منازل شخصی به مسجد آورده می شود. مردان دور طوق ها دسته سينه زنی تشکيل می دهند و نوحه خوانی می کنند. عده ای از مردم بر سر طوق ها شکلات و پسته می ريزند و عده ای ديگر دسته عزاداری را شربت و کيک می دهند و از روز پنجم در اين روستا ناهار و شام داده می شود. در اين روستا معصوم زاده ای وجود دارد که خانم ها از ساعت 8 صبح تا 10 در آن جا جمع شده و زيارت عاشورا می خوانند. در اين روستا از روز هفتم محرم به بعد تعزيه خوانی می شود. در روز نهم محرم يعنی تاسوعا تعزيه حضرت عباس(ع) و قاسم و علی اکبر خوانده می شود. و بعد از نماز جماعت در مسجد عليان نهار به عزاداران حسينی اطعام می شوند. از بعداز ظهر روز تاسوعا و به عبارتی شب عاشورا، همه مردم جمع شده و مردان دسته سينه زنی و زنجيرزنی تشکيل می دهند و از طرفی نخل که سمبل جنازه امام حسين(ع) است را بلند می کنند، همراه با چند طوق به سوی مزار حرکت می نمايند و در طول مسير گوسفند قربانی می شود. و اين دسته ها و نخل و طوق ها دور تا دور قبرستان حرکت می کنند سينه می زنند و عزاداری می نمايند و برای آمرزش همه اموات دعا می کنند. همچنين بر سر خاک شهيد آقابزرگ ميرانی می روند و فاتحه خوانده و بعد پذيرايي می شوند. در اين مراسم خاص هر کس نذری دارد انجام می دهد. يک طرف آش پخته می شود و در طرف ديگر شير و شربت می دهند و طرف ديگر با نان روستايي به نام فتير پذيرايي می کنند، خلاصه هر کس برای آمرزش اموات خود تدارک خاصی می بيند. در اين شب (شب عاشورا) عزاداری دسته سينه زنی شروع می شود همانند شب های قبل اما با اين تفاوت که در اين شب مراسم عزاداری بسيار طولانی تر از شب های قبل و تقريباً تا ساعت 2 نيمه شب ادامه می يابد.
    در صبح روز عاشورا زيارت عاشورا خوانده می شود و همه زنان و مردان در آن شرکت می کنند و عزاداری می نمايند. سپس تعزيه خوانده می شود و سينه زنی و عزاداری شکل خاصی به خود می گيرد. در اواخر تعزيه که حضرت علی اصغر(ع) به ميدان می آيد کودک قنداقه ای را امام حسين(ع) بغل می کند و نوحه می خواند و مردم گريه می کنند و هر کس که بخواهد مقداری پول به او می دهد به بخصوص به بچه ها.
    در پايان تعزيه شيری از درون مسجد بيرون می آيد اما حکايت شير اين است که به صاحبش حمله می کند و به عبارتی وحشی می شود و به ياری امام حسين(ع) رفته و به دشمنان امامحسين(ع) حمله می کند. هنگامی که شير امام را می يابد شادمان می شود. در اين حالت شير به پای امام حسين(ع) می افتد و پای امام را می بوسد. امام شير را نوازش می کند و به او می فرمايد: برو در گوشه ای و بعد از من از خوانده ام نگهداری کن. شير هم آنجا را ترک می کند و در اين زمان مردم به دهان شير پول می دهند.
    در شب يازدهم مراسم شام غريبان گرفته می شود و به اين صورت مردان گروه گروه می شوند و در تاريکی بر سر و سينه می زنند و گاهی می ايستند و گاهی می نشينند. در روز يازدهم محرم دسته عزاداران عليانی به دامغان می آيد و دسته زنجيرزنی را تشکيل می دهند. از ميدان امام(ره) حرکت کرده و به سوی بکير بن اعين می روند.
    برگرفته از گزارش دانش آموز علی هروی کلاس دوم مدرسه راهنمايي نمونه ملاصدا

    [تنها کاربرانی که عضو شده اند و از طریق ایمیل عضویتشان فعال شده می تواند این لینک را ببینند. ]

  4. #3
    ناظر سابق انجمنها
    23,644 امتیاز ، سطح 37
    42% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 706
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Veteran10000 Experience Points
    نماد bahar3
    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    محل سکونت
    تهران
    پست
    1,989
    گيپا
    48,623
    پس انداز
    0
    امتیاز
    23,644
    سطح
    37
    تشكرها
    1,222
    1,608 بار در 1,147 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    بروجردی ها توجه خاصی به مراسم سوگواری در ماه محرم دارند و بویژه در دهه اول این ماه شهر بروجرد میهمانان زیادی را به خود جلب می کند که مشتاق دیدن کارهای گروهی و مراسم محلی تاسوعا و عاشورا هستند.به هرحال مراسم محرم شامل بخش های مختلفی است:

    سقاخانه. یکی از دیدنی های بروجرد در ماه محرم تشکیل سقاخانه است به این صورت که با آغاز این ماه برخی خانواده ها یک یا چند اتاق بزرگ را سراسر با پارچه مشکی می پوشانند و دیوارها را با تصاویر امامان و آیات قرآن منقش می کنند و منبری چوبی در بالای این اتاقها قرار می دهند که بر روی آن تعداد زیادی چراغ به احترام و یادبود امام حسین (ع) و یارانش روشن می ماند. با غروب آفتاب درب خانه ها را باز می گذارند و معمولا با روشن کردن چراغ و آویختن پرچمی سیاه یا سبز باز بودن سقاخانه را نشان می دهند. مردم نیز در قالب گروههای کوچک و بزرگ و با فرستادن صلوات و یا خواندن اشعاری گروهی در مدح امام حسین (ع) در کوچه پس کوچه های شهر به راه می افتند و با عنوان میهمان از این سقاخانه به آن سقاخانه می روند. زنان نیز همراه با مردان خانواده یا بصورت گروههای زنانه به سقاخانه می روند و این ایام معمولا از امن ترین ایام برای تردد شبانه است چرا که بیشتر مردم تا پاسی از شب در معابر هستند. سقاخانه را قلیچ هم می گویند از آن رو که به هنگام ورود به منزل و برای اطمینان از باز بودن سقاخانه و آمادگی میزبان رسم بوده با صدای بلند بگویند:" قلیچه یا قولوچه" و در صورت شنیدن "قلیچه" به خانه وارد می شدند. "قولوچه" به معنی تمام شدن زمان و به هر روی عدم پذیرش میهمان بوده است. در بدو ورود به اتاقی که سقاخانه را تشکیل می دهد ابتدا به جای سلام رسم است بگویند:"بر قاتلان سید الشهدا لعنت". میزبان و یا دیگر میهمانان حاضر نیز در پاسخ می گویند:"بیش باد!". سپس شعرهایی در مدح شهدای کربلا خوانده می شود و بعضا سینه زنی مختصری نیز انجام می شود و چند دعایی در خصوص شفای بیماران، گشایش کار حاضران و برآوردن حاجات میزبان گفته می شود. صاحب خانه نیز با چای، شیر، میوه، شیرینی و مانند آن از میهمانان پذیرایی می کند. خیلی از مردم نذر می کنند که در صورت برآورده شدن حاجاتشان خدمتی به سقاخانه کنند و معمولا پارچه سیاه، چراغ و یا چای و شربت ... سقاخانه تا حدی از این راه تامین می شود. به هنگام خروج نیز رسم است بگویند: "اجرتان با سید الشهدا !" و بعد به سقاخانه دیگری بروند و این کار معمولا تا نیمه شب ادامه دارد. البته هرچند در سالهای اخیر از تعداد سقاخانه ها کاسته شده و یا مردم بیشتر با ورود به سقاخانه به دیدن دوستان قدیمی و گفتگو با آنان می پردازند اما هنوز هم این رسم از مهمترین رسوم اجتماعی بروجردی هاست. بویژه از گذشته در کنار فال و تماشا بودن و البته ثواب سقاخانه، یکی از بهترین مکان ها برای دیدن دختر ها توسط خانواده ها و امکان خواستگاری و امر خیر همین سقاخانه ها بوده است

  5. #4
    ناظر سابق انجمنها
    23,644 امتیاز ، سطح 37
    42% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 706
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Veteran10000 Experience Points
    نماد bahar3
    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    محل سکونت
    تهران
    پست
    1,989
    گيپا
    48,623
    پس انداز
    0
    امتیاز
    23,644
    سطح
    37
    تشكرها
    1,222
    1,608 بار در 1,147 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    مراسم ماه محرم ساری :

    كليه تكايا مساجد و خانه ها از چند روز پيش از ماه محرم سياه پوش مي شوند و از روز اول ماه محرم مراسم عزاداري آغاز مي شود مردم در دسته و هيات هاي زنجير زني و سينه زني به مساجد و تكايا مي روند و كساني كه نذر دارند نذورات خود را اعم از آش خرما، شربت، و غذا .. بين مردم پخش مي كنند.
    در روستاي نوا از شهرستان آمل، مراسم نخل گرداني ، معمول است. از روز اول تا هفتم مردم به عزاداري مي پردازند و سعي دارند تا در اين روز كليه نذورات خود را ادا كنند در روز هفتم همه مردم به كنار نخلي مي روند و به آن سلام مي كنند اعتقاد بر اين است كه نخل تابوت امام حسين ( ع) است. در روز هشتم نخل را بيرون مي آورند و در محله ها مي گردانند . مردم نيز همراه نخل مي روند به اين مراسم اصطلاحا" نخل گرداني مي گويند.كساني كه نذر شير دارند در روز هشتم، نهم، دهم، همراه نخل گرداني شير بين مردم پخش مي كنند نخل ها را به در هر خانه كه مي برند صاحب خانه نذر خود مانند شربت، خرما، شير، دود كردن اسپند را به جا مي آورد اگر نذر قرباني داشته باشند قرباني مي كنند .
    در روز نهم و دهم محرم همين مراسم صورت مي گيرد در شب دهم عاشورا،كه شام غربيان است نخل را دور محله مي گرداند و همه مردم پابرهمه و شمع به دست همراه نخل به امامزاده مي روند و تا صبح به سينه زني و عزاداري مي پردازند. تا چند سال پيش مراسم تعزيه خواني نيز در محرم برگزار مي شد. امروزه در روستاها كم و بيش تعزيه خوانده مي شود.

    [تنها کاربرانی که عضو شده اند و از طریق ایمیل عضویتشان فعال شده می تواند این لینک را ببینند. ]

  6. #5
    ناظر سابق انجمنها
    23,644 امتیاز ، سطح 37
    42% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 706
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Veteran10000 Experience Points
    نماد bahar3
    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    محل سکونت
    تهران
    پست
    1,989
    گيپا
    48,623
    پس انداز
    0
    امتیاز
    23,644
    سطح
    37
    تشكرها
    1,222
    1,608 بار در 1,147 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    عزاداري محرم در لامرد

    در دهه اول محرم، در لامرد نيز مانند بقيه شهرهاي ايران مراسم سوگواري سالار شهيدان برگزار مي‌گردد، مردم هر ظهر و شب در حسينيه ها و مساجد جمع شده و مردان مشغول سينه زني و روضه خواني گشته و زنان به طور جداگانه در مكانهاي مخصوص خودشان كه معمولاً طبقه دوم مسجد و حسينيه است به نوحه سرايي مي پردازند. در روز نهم محرم يعني روز تاسوعا، دسته هاي سينه زني همراه با مداحان، با شور خاصي از روستاها و بخشهاي اطراف به مركز شهر آمده و تا هنگام ظهر همچنان از شهداي عاشورا مي خوانند و مي گريند و بر سينه مي زنند تا تجديد عهدي ميان خود و امامشان کرده باشند و پس از آن هر دسته به حسينه خود بازگشته و ناهار را ميهمان سفره امام حسين (ع) مي شوند. شب همان روز يعني شب عاشورا به گلزار شهدا مي روند و مراسم سوگواري در آنجا نيز با شكوه و جلوه هاي ويژه برگزار مي شود و پس از آنكه مراسم ظهر عاشورا نيز به اتمام رسيد، شام غريبان را در حسينيه ها در حاليكه شمع روشن كرده و آرام مويه سر مي دهند برگزار مي نمايند.
    منبع: كتاب آداب و رسوم

    تعزيه و شبيه خواني محرم
    يکي از جلوه هاي هنر در اين منطقه، برگزاري مراسم تعزيه يا شبيه خواني است، مردم كه از روزگاران پيشين نسل به نسل و سينه به سينه وقايع عاشورا را به يكديگر منتقل كرده و شنيده اند، در اين مراسم رشادتها و شجاعتهاي اصحاب امام حسين(ع) را عملاً مشاهده نموده و دلهاي خويش را به زلال عاشورا مي سپارند تا با قطره اشكي قلب و جان خود را صيقل دهند. در هر تعزيه تعدادي از افراد ايفاي نقش مي كنند كه به هر يك از آنها نسخه اي شامل متن سخنان هر يك از اصحاب امام حسين (ع) تحويل داده مي شود، اين نسخه ها متن كاملي است به صورت نظم كه حاکي از هنر شعر قديم ايراني است و كارگردان اين مراسم به «نسخه گردان» معروف است و در واقع اوست كه به هر شخص اعلام مي كند كه چه وقت و چگونه نسخه اش را بخواند، تعزيه خوانها همه مرد
    هستند و نقش زنان را نيز همچنين مردان در چادر و نقاب اجرا مي كنند، هر كدام از تعزيه ها مانند روضه خواني به مناسبت شهادت يكي از شهداي مشهور عاشورا برگزار مي شود، كه عبارتند از تعزيه امام حسين(ع) «معروف به تعزيه شير» ، حضرت عباس(ع) ، علي اكبر(ع)، اسارت و ... غير از ايام محرم كه تعزيه هر روز برگزار مي شود، مواقع ديگر بر اساس نذر افراد تعزيه هايي نظير: ختم انعام «شامل آمدن قاصد از كربلا به مدينه و خبر دادن به وليد حاكم مدينه در روز يازدهم محرم، شام غريبان(شب يازدهم محرم)، تعزيه ورود به شام (شامل گفتگوي اهل بيت در راه كربلا تا شام)، تعزيه شهادت امام رضا (ع) «كه به ندرت برگزار مي شود»، تعزيه مختار (بيان انتقام مختار و مجازات قاتلان امام حسين (ع)) و ساير تعزيه ها مانند تعزيه احمد صفوان و ... اجرا مي شود، هزينه هاي تعزيه از محل نذورات مردمي تأمين مي گردد.
    منبع: كتاب آداب و رسوم

    سينه زني
    سينه زني در ايام محرم از شب چهارم يا پنجم معمولاً در تمام حسينيه ها شروع مي شود . البته بعضي از روستاها از همان شب اول اين مراسم را انجام مي دهند . نوحه خوانان اشعاري در رثاي امام حسين(ع) خوانده و جوانان و نوجوانان نيز به سبك «بوشهري» دايره اي بزرگ تشكيل داده و با چرخيدن و خم و راست شدن به سينه زني مي پردازند. در انتهاي مراسم سبك سينه زني عوض مي شود . و سبك «واحه» اجرا مي‌شود. با شروع اين بخش افراد مسن به علت عدم توانايي از دايره خارج مي شوند. تا ديگران مراسم را اجرا كنند. جوانان همراه با خم شدن ، يك دست را به پايين برده، و آن را رها مي كنند و دست ديگر را روي شانه فرد كناري خود مي گذراند ، هنگامي كه سر و سينه پايين مي آيد دست را محكم به سينه مي كوبند. همه اينها با آهنگ نوحه و سنج و طبل همانگي دارد.
    منبع: كتاب فرهنگ عامه مردم لامرد


    زنجير زني
    در مراسم عزاداري محرم بيشتر سينه مي زنند و كمتر زنجير مي زنند. سبك زنجير زني در گذشته بيشتر به شيوه شيعيان كشورهاي «خليج»، از جمله بحرين بوده است. در اين مراسم مردان لباسهاي خود را از پشت محل برخورد زنجير مي بريدند و دكمه مي زدند. هنگام شروع مراسم دكمه ها را باز كرده، طوري كه زنجير به ناحيه كتف برهنه اصابت مي كرد. در بعضي نواحي نيز تيغهاي كوچك به سر هر رشته زنجير مي بستند كه با اصابت به ناحيه «كتف» باعث جاري شدن خون مي شد. امروز سبك زنجير زني از تنوع بيشتري برخوردار است. عزاداران در دو صف در مقابل هم حركت مي كنند. نوحه خوان در ميان دسته راه مي رود ، زنجير زنان همنوا با صداي سنج و طبل و نوجه زنجير مي زنند.
    منبع: كتاب فرهنگ عامه مردم لامرد

    اخرین ویرایش توسط bahar3 : 15-01-2008 at 12:05 PM

  7. #6
    ناظر سابق انجمنها
    23,644 امتیاز ، سطح 37
    42% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 706
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Veteran10000 Experience Points
    نماد bahar3
    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    محل سکونت
    تهران
    پست
    1,989
    گيپا
    48,623
    پس انداز
    0
    امتیاز
    23,644
    سطح
    37
    تشكرها
    1,222
    1,608 بار در 1,147 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    گزارشي از آئين‌هاي عزاداري محرم در اردبيل
    اردبيلي‌ها عشق به اهل بيت را بر شانه‌هاي محرم احساس مي‌كنند
    خبرگزاري فارس: كربلا مسلخ عشق و محرم فصل عشق ورزي به اسوه جوانمردي،آزادگي، عزت، كرامت و شجاعت است.
    محرم زنگار دلها را شستشو مي دهد و دل را به عشق حسين (ع) پيوند مي زند.
    امسال هزار و سيصد و شصت و هفتمين محرمي است كه هنوز صداي «هل من ناصر ينصرني» حسين (ع) از فراز تاريخ در نواي طبل ها، زنجيرها و سنچ ها چنان شور و شوقي به پا مي كند كه گويي كربلايي ديگر در راه است.
    در و ديوارهاي سياه پوش، دسته جات عزاداري حسيني، چاي و شربت و آب و ... دستها بر سينه، زنجيرها بر شانه، علم و كتل و چلچراغ و روضه و تعزيه و گريه، سينه ها چاك مي كنند دستها بر ديده و سر مي زنند و خاك بر سر مي ريزند، اشك چون سيل بر ديده جاري مي كنند شايد كه اشقياء شرم گيرند از خاندان رسول خدا، هواي محرم كه مي پيچد هر خانه تل زينبيه، هر چشم فرات ماتم هر سينه يك دجله، درد و خون محرم اداي نذري است كه يكسال گوشه دل پنهان شده است و اشكي رواق آينه كاري چشمان را شست و شو مي دهد و شبكه هاي ضريح دل را به حلقه هاي عشق حسين گره مي زند.
    همه ساله با فرا رسيدن ماه محرم، حال و هواي كشور دگرگون مي شود و همه آحاد مردم به نوعي عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهيدان ابراز مي كنند، در اين ماه جوانان پرشور و علاقمند و هيئت هاي حسيني نقش مهم و عمده اي را ايفا مي كنند.
    حضور مداحان و ذاكران اهل بيت عصمت و طهارت و اجراي مراسم ويژه نوحه و عزاداري در اين ايام رونق خاصي به مجالس عزاداري امام حسين (ع) مي بخشد.
    مردم اردبيل مانند ساير هموطنان ايراني داراي آداب و رسوم و سنن خاصي در برگزاري مراسم عزاداري و سوگواري هستند و اين مراسم در اردبيل كه خاستگاه تشيع و مركز تبلور عشق حسيني است رواج كامل دارد.
    مراسم طشت گذاري در استان اردبيل در 27 ذيحجه و به مدت سه روز برگزار مي شود كه طي آن سوگواران پس از مديحه سرايي و عزاداري براي سرور و سالار شهيدان طشت هايي را به ياد تشنه كامي شهيدان كربلا پر از آب كرده و با زيارت كردن اين طشت ها آب آن را به عنوان تبرك بر سر و صورت خود مي ريزند.
    در روزهاي محرم محلات ششگانه اردبيل به ترتيب به بازار مي آيند و حال و هواي خاصي به زندگي شهري مي بخشند، اين حضور كه از دومين روز محرم محرم و طبق سنت ديرين آغاز مي شود با عزاداري هاي محله اونچي ميدان پا مي گيرد، دسته عزادارن اين محله به همراه شاخه ها و زيرمجموعه هايش در دومين روز محرم به خيابان اصلي شهر مي ايند و با گذر از بازار سنتي اردبيل (بازار قيصريه) در خيابانها به عزاداري مشغول مي شوند، در ضمن عزاداري مردم شهر اقدام به پخش نذري كه بيشتر چاي، شير كاكائو و خرماست مي كنند.
    در روزهاي بعد محلات ديگر اردبيل به ترتيب محله هاي عالي قاپو، سرچشمه، پيرعبدالملك، اوچدوكان و طوي به همراه زير شاخه ها و زير مجموعه هايشان به بازار مي آيند تا با نشان عزا و نوحه مرثيه ارادت خود را به امام حسين (ع) و ياران كربلايي او اعلام كنند.
    اين حسين كيست كه عالم همه ديوانه اوست
    اين چه شمعي است كه عالم همه پروانه اوست
    در شبهاي دهه محرم نيز مساجد اردبيل و شهرها و روستاهاي اين استان مملو از عزاداران است، مردم كه براي سينه زني و زنجير زني در سوگ امام حسين گرد هم مي آيند و طبق يك رسم ديرينه اهالي هر مسجد با به صدا درآوردن طبل و نواي عزا به سمت مساجد محلات ديگر حركت مي كنند و در آنجا به عزاداري مي پردازند.
    در روز تاسوعا دسته جات عزاداري اقدام به شمع گرداني مي كنند كه اين مراسم سنتي نه تنها در كشور بلكه در دنيا منحصر به فرد و متعلق به ديار اردبيل است، عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت در اين روز به نقطه اوج خود مي رسد كه گاه عزاداران و نذر كنندكان با پاي پياده اقدام به شمع گرداني مي كنند.
    اين مراسم كه از صبح روز تاسوعا تا پاسي از شب ادامه مي يابد مردم عزادار گاه به صورت گروهي و گاه در قالب دسته جات عزاداري از يك مسجد به مسجد ديگر و از محله اي به محله اي ديگر اقدام به روشن كردن شمع مي كنند.
    زنان نيز در روز تاسوعا با حضور در مساجد و شركت در مراسم شمع روشن كردن ارادت خود را به شهيدان كربلا ابراز مي دارند.
    در روز تاسوعا علاوه بر شمع گرداني چند سال است كه گروههاي مختلف از جمله هيأتهاي ورزشكاران، هنرمندان، فرهنگيان و ... در قالب دسته جات به عزاداري مشغول مي شوند و سعي مي شود در اين دسته جات براي استقبال مردم از ورزشكاران ديار سبلان نظير علي دايي، حسين رضازاده، علي اشكاني و مسئولان و ورزشكاران كشوري دعوت شود.
    شبيه خواني هنر سنتي اين ديار در شهرها، محلات و روستاهاي اردبيل با استقبال گرم مردم برگزار مي شود و با وجود سردي و نامساعد بودن اوضاع جوي اين مراسم سال به سال با حضور گرم مردم حسيني همراه است، در اين مراسم كه با نوحه خواني و ذكر مصيبت و موعظه همراه اسن زنان با چادر سياه شركت مي كنند و به ياد مظلومان كربلا اشك ماتم مي ريزند.
    اما رنگهاي سبز، سفيد و گاه سياه رنگ لباس اولياست و رنگ قرمز، گاه زرد رنگ لباس اشقياست و در اين ميان دو رنگ متضاد سبز و قرمز نمادي از جدال و پيكار ميان خير و شر است، در تمامي مراسم تعزيه اي كه در اين استان برگزار مي شود حركات و نمايشها به نحوي انجام مي شود كه جمعيت بر عزاي امام حسين (ع) و اهل بيت او اشك مي ريزند و شانه هايشان را سنگيني مصيبت آن بزرگوار به لرزه درمي آورد.
    غروب عاشورا غروبي غم بار و حزن انگيز است، غروب عاشورا كه مي رسد بيقراريها و ناله ها هم رنگ و بويي ديگر مي گيرند، نور شمعهايي كه هر فردي بنا به حاجتي روشن كرده است، صداي زنجيرهاي بسته شده به پاي كودكان و صداي شلاقهايي كه بر تن اسرا مي نشيند به كسي امان آرام بودن نمي دهد.
    صداي آه و ناله هاي كودكان شام به صداي شيون و ضجه هاي مردم داغدار پيوند مي خورد و سرهايي كه به سوي آسمان بلند مي شود و شانه هايي كه آرام نمي گيرد با بي بي دو عالم همدردي مي كنند، زمين و آسمان مي گريند به ياد مصيبتهايي كه هنوز هم تازه است.
    [تنها کاربرانی که عضو شده اند و از طریق ایمیل عضویتشان فعال شده می تواند این لینک را ببینند. ]

  8. #7
    ناظر سابق انجمنها
    23,644 امتیاز ، سطح 37
    42% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 706
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Veteran10000 Experience Points
    نماد bahar3
    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    محل سکونت
    تهران
    پست
    1,989
    گيپا
    48,623
    پس انداز
    0
    امتیاز
    23,644
    سطح
    37
    تشكرها
    1,222
    1,608 بار در 1,147 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    محرم در عجب شیر
    از آداب و رسوم سنتهاي مذهبي برپايي مراسم سوگواري حضرت اباعبداله‌الحسين (ع) در ماه محرم است اين مراسم بعد از عيد قربان با چراغاني و سياه‌پوش كردن محلات هر روز تا دهه محرم با طبل شيپور و ضرب به ريتم عزا مي‌پردازند و در تمام حسينيه‌ها و مساجد مراسم سوگواري به صورت سينه‌زني و زنجيرزني تشكيل مي‌گردد و بعضي از هيئت‌ها با برپائي شبيه‌خواني هر روز را به يكي از سرداران شهداي كربلا اختصاص داده به عزا مي‌پردازند و در شب تاسوعا مراسمي به نام پلكه‌گرداني بدين ترتيب كه از اول شب يك مشعل را آتش زده و در كنار آن تعدادي با مشعل‌هاي كوچك دستي همانند يك توپ فوتبال با يك رشته زنجير مثل آتش‌گردان در مقابل سينه‌زنان و زنجيرزنان در اطراف مشعل ثابت به چرخش در آورده و تا نصف‌هاي شب به عزاداري مي‌پردازند و اتمام مراسم منوط به پايان شعله‌هاي آتش مشعل اس

  9. #8
    ناظر سابق انجمنها
    23,644 امتیاز ، سطح 37
    42% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 706
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Veteran10000 Experience Points
    نماد bahar3
    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    محل سکونت
    تهران
    پست
    1,989
    گيپا
    48,623
    پس انداز
    0
    امتیاز
    23,644
    سطح
    37
    تشكرها
    1,222
    1,608 بار در 1,147 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    قدمت تعزیه در انجيله يكي از روستاهاي حومه تفرش
    تعزیه، نمایشی آیینی است که در دوره قاجار به اوج خود می‌رسد. این نمایش که پرده‌های بسیاری دارد و علاوه بر به اجرا درآوردن مصایب امام حسین(ع) و دشت کربلا، زندگی سایر معصومان را نیز روایت می‌کند، در سراسر ایران رواج دارد. بازیگران نقش‌های این نمایش آیینی در طول سال حرفه‌ای دیگر دارند اما در ایام محرم نقش‌های اولیا و اشقیا را اجرا می‌کنند.

    تعزیه‌خوانی در انجیله از سابقه‌ای دیرینه برخوردار است. این سنت نسل به نسل گشته و در حال حاضر در اختیار مردم انجیله قرار گرفته است که خوشبختانه این مردمان از آنزمان تا کنون راه پدران خود را ادامه داده و در حال حاضر نیز به اجرای تعزیه در انجیله اقدام می‌نمایند.

    با توجه به روحیه مذهبی مردم انجیله و عشق و علاقه فراوان آن‌ها به امامان معصوم و شهیدان دشت کربلا خصوصا حضرت عباس(ع)، به طور کلی برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) و اجرای تعزیه با شور و حرارت خاصی دنبال می‌شود و همه‌ی ساکنان سعی می‌کنند به نحوی در این امور مشارکت نمایند. در گروه‌های تعزیه انجیله نیز افراد بسیاری از همه‌ی محله‌های انجیله از گذشته تا به حال فعالیت داشته‌اند و این هنر در انجیله محدود به خانواده خاصی نبوده است.
    [IMG]tp://anjile.parsaspace.com/aks/motefareghe/taziye-post.JPG[/IMG]

    [تنها کاربرانی که عضو شده اند و از طریق ایمیل عضویتشان فعال شده می تواند این لینک را ببینند. ]

  10. #9
    ناظر سابق انجمنها
    23,644 امتیاز ، سطح 37
    42% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 706
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Veteran10000 Experience Points
    نماد bahar3
    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    محل سکونت
    تهران
    پست
    1,989
    گيپا
    48,623
    پس انداز
    0
    امتیاز
    23,644
    سطح
    37
    تشكرها
    1,222
    1,608 بار در 1,147 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    محرم در روستای شاده گیلان

    ماه محرم با مراسم و آداب و آئينهاي خاص خود داراي جايگاه برجسته اي در زندگي مردم مي باشد. آغاز اين ماه جلوه هاي نمايان و مشخصي دارد كه اهالي آستانه اشرفيه آن را به طرز بسيار با شكوهي برگزار مي كنند. قبل از فرا رسيدن ماه محرم مسجد ها و تكيه ها سياه پوش و آذين بسته مي شوند. در بازارها بيرق هاي عزا بر سر در مغازه ها قرار مي دهند. بسياري از مردم لباس سياه در بر مي كنند و به طور كلي همه جا، شهر و روستا، كوچه و خيابان، چهره اي ديگر به خود مي گيرد. علم بندي، روضه خواني، دسته گرداني و تعزيه خواني سه گونه عمده مراسم عزاداري ماه محرم است. كه هر يك را شرح مي دهيم:
    6 -زنجير زني:
    دسته هاي زنجير زن امروزه در تمام شهرها و بسياري از روستاهاي گيلان، منسجم ترين دسته هاي عزاداري هستند. زنجير زني در گيلان نسبت به ساير اشكال دسته گرداني جديدتر مي باشد و از حدود بيست – سي سال پيش معمول شده و در واقع جايگزين قمه زني گرديده است. زنجير زنان لباس سياه مي پوشند و در دو صف مقابل هم حركت مي كنند. نوحه خوان در ميان دسته راه مي رود تا صدايش به همه برسد. زنجير زنان هم آهنگ با صداي سنج و طبل ترجيع بند نوحه را واگير مي كنند.
    وسيله زنجير زدن چند رشته زنجير است كه انتهاي آن ها به دسته اي چوبي يا فلزي متصل است. زنجير زن دسته ي آن را به دست گرفته و با آهنگ سنج و وزن نوحه رشته هاي زنجير را به پشت خود مي كوبد.
    - دسته گرداني:
    دسته گرداني از نشانه ها و مراسم چشمگير ماه محرم است. حركتي است جمعي، هم آواز و هم آهنگ و نمودي است از وحدتي شكوهمند. نوحه هايي كه در اين دسته ها خوانده مي شود، هر كدام بيانگر بخشي از وقايع عاشوراي كربلا است. كه بياني نمادين دارد. دسته گرداني در بنياد واصل خود، حركتي است در جهت تحرك بخشيدن به مردم و گونه اي صف آرائي در برابر دشمن و يك بسيج براي مقابله با ظلم و ستم كه از دل فرهنگ مبارز تشيع سر بر آورده است و در سراسر سرزمين هاي حوزه فرهنگ ايراني و از جمله گيلان، و خصوصا در شهرستان آستانه اشرفيه عموميت دارد.
    سينه زني، قمه زني، كرب زني، قفل زني، شام غريبان و قوم بني اسد، گونه هاي مختلف دسته گرداني معمول در گيلان است. رسم و روال حركت دسته هاي عزادار تابعي از روابط محله ها در شهرها و روستاهاي مختلف و هر كدام مبدا و مسيري معين دارند، به ديد و بازديد يكديگر مي روند و تقدم وتأخّر را بنابر سوابق سنتي رعايت مي كنند. هر جا امامزاده و بقعه و مكان مقدسي باشد، نقطه تمركز دسته هاي عزادار است.



    روضه خواني
    در تمام شهرها و روستاهاي بزرگ گيلان به ويژه در آستانه اشرفيه اين مراسم با شكوه خاص انجام مي شود. محل روضه خواني مسجد است، اما در بعضي خانه ها هم بر حسب نذر و يا بنا بر وصيت و وقف روضه خوانده مي شود. بازاريان رشت سراهاي بازار را هم براي روضه خواني سياه پوش مي كنند. در روزهاي دهه اول محرم موضوع روضه خواني هر روز، تقريبا مشخص است و به ويژه در روزهاي هفتم تا دهم كه به مرثيه خواني براي حضرت علي اكبر، حضرت قاسم و حضرت عباس و امام حسين (ع) اختصاص دارد. روضه خواني معمولا تا آخر ماه صفر ادامه پيدا مي كند. خطيبان و مرثيه خوانان اين مجالس،‌اغلب روحانيون و مداحان محلي هستند.


    علم بندي:
    آغاز محرم كه بنيانگر شروع عزاداري سيد و سالار شهيدان حضرت ابي عبدالله الحسين (ع) است با مراسم علم بندي در نقاط مختلف اين شهرستان آغاز مي شود. اين مراسم از روز اول تا ششم محرم و گاهي تا دهم محرم هر روز عصر برگزار مي شود.
    مراسم بدين گونه است كه دسته اي عزادار و سينه زن با شيپور و طبل و سنج شروع مجلس را اعلام و با مرثيه خواني مردم را جمع مي كنند و پس از وعظي مختصر، واعظ به مرثيه خواني مي پردازد. آن گاه پس از تجمع همه اهالي سينه زني آغاز و پس از آن به روش خاصي علم را با نواري سبز به ستون مخصوص امامزاده مي بندند. پس عزاداري سيد الشهداء رسما در آن منطقه آغاز مي گردد. البته اين مراسم در روستاهاي آستانه اشرفيه و لاهيجان با اطعام همراه است و افراد سرشناس محلات ديگر را با دعوت كتبي، براي شركت در اين مراسم فرا مي خوانند. در آستانه اشرفيه روز اول علم بندي مخصوص هيئت عزاداران آل محمد و هيئت حضرت سلطان سيد جلال الدين اشرف است. كه در صحن امامزاده سيد جلال الدين اشرف انجام مي گيرد و مراسم علم بندي با سينه زني آغاز و پس از بستن علم به ستون و ايوان ورودي امامزاده به اتمام مي رسد.


    - سينه زني:
    بارزترين و قديمي ترين شكل آن دسته گرداني كه در تمام شهرها و روستاهاي گيلان رواج دارد. طرز سينه زدن، حالات و حركات بدن و دست ها، شيوه حركات دسته، در دو صف و يا به صورت جمعي و در يك يا دو گروه، نحوه ي نوحه خواندن و دم ( واگير ) گرفتن و انواع و مناسبت و زمان نوحه هاي سينه زني، در همه جا يكسان نيست؛ شور هيجان آن در نقاط مختلف و بر حسب زمان و موقعيت متفاوت است. دسته هاي سينه زني به جهت شركت گروه هاي مختلف مردم عمومي تر و جامع تر از انواع ديگر گردانيهاست، زيرا ابزار معيني لازم ندارد و هر كس به نسبت توان خود مي تواند با آن همراه شود. معمولا پير مردان و ريش سفيدان در پيشاپيش دسته حركت مي كنند و گروه زنان در حاشيه و به دنبال سينه زنان آن ها را همراهي نمايند. بزرگترين و معروفترين سينه زني شهرستان آستانه اشرفيه متعلق به حسينيه ي آل محمد است كه هيئت آن در صحن امامزاده سيد جلال الدين اشرف واقع شده است.

    قمه زني:
    از شكل هاي قديمي دسته گرداني و عزاداري ماه محرم است و نحوه ي انجام آن در گيلان نيز همانند ساير مناطق ايران است. قمه زنان لباس سپيد بلندي مي پوشند، سرشان را مي ترشاند و پايشان را برهنه مي كنند و « حيدر حيدر » گويان قمه را بر سر و پيشاني خود مي زنند. چهره و لباس سفيد و به خون آغشته قمه زنان قمه هاي خون آلود، آهنگ مقطع و پر طنين « حيدر حيدر » و گام هاي محكم و سنگين آن ها، كه با گفتن « حيدر » نيم گام بر مي دارند، شكوه و اُبهتي هراسناك است. قمه زنان كفن پوشاني هستند كه گروه شهيدان را مي نمايانند و براي شهادت، حركتي، نه كه خروشي نمادين دارند. قمه زني معمولا در روزهاي تاسوعا و عاشورا انجام مي شود.
    برگرفته از کتاب سیمای کوچان ( محمد مهدی بحرالعلوم گیلانی)
    اخرین ویرایش توسط bahar3 : 15-01-2008 at 12:23 PM

  11. کاربرانی که برای این مطلب مفید از bahar3 تشکر کرده اند:


  12. #10
    ناظر سابق انجمنها
    23,644 امتیاز ، سطح 37
    42% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 706
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Veteran10000 Experience Points
    نماد bahar3
    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    محل سکونت
    تهران
    پست
    1,989
    گيپا
    48,623
    پس انداز
    0
    امتیاز
    23,644
    سطح
    37
    تشكرها
    1,222
    1,608 بار در 1,147 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    آگهی تبلیغات
    محرم درشهر سامان

    (موقعيت جغرافيائي)

    سامان شهري است كه در 20 كيلومتري شمالغربي شهر كرد و 90 كيلومتري جنوب غربي اصفهان واقع است.

    جراي مراسم مذهبي مخصوصا" روزهاي تاسوعا و عاشورا تنها به كمك تعاون صورت ميگيرد، هر كس بصورتي در مراسم شركت مي كند، مخارج اين مراسم توسط مردم تأمين ميشود.
    در شهر سامان بيش از 40 علم و 8 نخل در ايام محرم درست ميكنند، براي تزئين علمها و نخلها همة مردم كمك كرده و پارچه و دستمالهاي الوان در اختيار صاحبان آنها قرار ميدهند تا اين علمها و نخلها به طرز زيبائي تزئين شوند، صاحبان علم ونخل نيز در دهه اول محرم شبها به نوحه خواني مي پردازند، كساني كه در اين جلسات شركت ميكنند تغذيه مي شوند و مخارج اين نوحه خوانيها بيشتر از طرف صاحب علم و نخل و بقيه توسط خانواده ها بصورت نذر تأمين ميشود.
    http://www.ichodoc.ir

+ پاسخ به مبحث
صفحه 1 از 2 12 آخرآخر

بازدید کنندگانی که از طریق جستجو کلمات ذیل به انجمنهای گیگاپارس آمده اند:

محرم در اردبیل

آداب و رسوم محرم

آداب سوگواری

اداب سوگواری

آداب و رسوم ماه محرم

ازروز اول محرم تا دهم متعلق به چه کسانی است

رابطه اب و هوای ایران با اداب و رسوم

محرم بروجرد

اداب ورسوم محرم

آداب سوگواری در ایران

اداب و رسوم ماه محرم

آداب و رسوم شهر بابل

اداب رسوم سنتها تهران

مراسم محرم

آداب سوگواري

آداب ورسوم محرم

آداب و رسوم مردم اردبیلرسم ورسوم محرممحرم در بروجردشب چهارم محرم متعلق به کیستويژگي مردم اردبيلاداب ورسوم محرم كرمانشاهآداب عزاداری در ماه محرمفرهنگ مردم شهرستان محلاتتبل و هیات های
SEO Blog

اطلاعات این مبحث

Users Browsing this Thread

در حال حاضر 1 کاربر در حال دیدن این مبحث می باشند، (0کاربر عضو و 1 کاربر مهمان)

قانون های ارسال نوشته

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts