مفیدترین پستها به نظر کاربران در این تاپیک را در اینجا ببینید!

+ پاسخ به مبحث
نمایش نتایج 1 تا 1 از 1

مبحث: رفع کوپ کردن 206 تیپ 1و2و3

  1. #1
    قطع دسترسی
    21,037 امتیاز ، سطح 35
    24% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 913
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Recommendation Second ClassVeteran10000 Experience Points

    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    پست
    941
    گيپا
    8,610
    پس انداز
    0
    امتیاز
    21,037
    سطح
    35
    تشكرها
    31
    383 بار در 279 پست از اين كاربر تشكر شده


    تعداد 1 نفر از 1 کاربر این پست را مفید دانسته اند! به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض رفع کوپ کردن 206 تیپ 1و2و3

    آگهی تبلیغات (برای حمایت از گیگاپارس)
    فراگیرترین و اولین ایراد 206 های تیپ1 و 2 و 3 ( کلا" موتورهای 1400 ) یعنی مکث اولیه موقع شروع حرکت که اصطلاحا" بهش میگن کپ کردن.

    در هنگام شروع به حرکت از حالت ساکن شما به صورتی عادی گاز رو زیاد میکنید و پاتون رو از روی کلاچ بر میدارید ولی ماشین به جای شروع شتابگیری یکدفعه دچار افت شدید گشتاور میشه و دور موتورتون کاملا" می افته و خیلی وقتها هم خاموش میکنه ( که در بعضی موارد مثل حرکت در چهارراه میتونه بسیار خطرناک هم باشه ).

    این مشکل حاصل از چندین علت میتواند باشد :

    1- خراب بودن خود سنسور
    2-آفست اضافی دریچه گاز
    3-خارج از استاندارد بودن سایز دریچه گاز و عدم توانائی سیستم در بستن کامل دریچه گاز
    4-بلانک شدن اطلاعات موجود در ای سی یو.

    که ما به تشریح عوامل اصلی و فراگیر آن میپردازیم :

    یکی از این عیب ها رو ما بهش میگیم بلانک شدن ( یا همون سیاه شدن ) اطلاعات موجود در ای سی یو.


    به صورت خلاصه :

    اکثر ای سی یو های ساژم مورد استفاده در 206 ( البته به ندرت بعصی از بوشها هم همینطور ) بعد از مدتی کار کردن قسمتی از اطلاعات موجود در حافظه فلاششون یا از بین میره و یا پاک میشه! ( تقریبا" یک عیب بی سابقه در دنیا... خود 206 های فرانسوی هم این مشکل رو دارن ).
    در این حالت سیستم دچار باگ فریم ور میشه .....برای رفعش هم کافیه ای سی یو رو مجددا" پروگرام کنید که این کار رو در حال حاضر در ایران انجام میدن

    به اون مساله بالا میشه دو تا نظریه رو نسبت داد :

    عامل اصلی این قضیه رو استفاده از بی اس آی در 206 میدونن ( که به نظر من اینطور نیست ) ... چون خیلی از خودروهای داخلی در حالیکه از همین ای سی یو استفاده کردن این مشکل براشون بوجود نمیاد ( برای تکذیب این نظریه مجددا" دهها نمونه رو سراغ دارم که با این ای سی یو بدون وجود بی اس آی این مشکل بوجود اومده ) .

    به نظر من مشکل باگ های بالا و پاک شدن بخشی از حافظه فلاش مربوط به اشتباه طراح این سیستمه. بخش اول مشکل خود فریم ور هست که هم در ای سی یو های ساژم ( موتور های 1400 ) و هم در ای سی یو های بوش ( موتورهای 1600 ) موجوده و بخش دوم هم مشکل سخت افزار مورد استفاده و دما است (فقط برای ساژم )
    اس 2000 ذاتا" یک ای سی یو گرم محسوب میشه....کل قطعات این ای سی یو در یک محفظه آلومینیومی پره دار قرار گرفته که در حقیقت یک هیت سینک بزرگه و محل نصبش برای تبادل حرارتی بالا حتما" باید روی یک بخش فلزی بدنه و در معرض جریان هوای آزاد باشه.
    فلاش مورد استفاده در ساژم اس 2000 یک فلاش 2 مگابایتی از سری 29fxxx و اگر درست خاطرم باشه ساخت سامسونگه.
    در حالیکه اکثر قطعات استفاده شده در این ای سی یو ساخت اینفینیون هستن و عجیبه که چرا سازنده از ترکیب یک فلاش تجاری ( با تحمل دمای پائین ) و سخت افزارهای کنترل و پردازش صنعتی ( با تحمل دمای بالا ) استفاده کرده!!!!
    فلاش مذکور با دمای بالای 85 درجه مشکل داره و اطلاعاتش یا تغییر میکنه و یا عوض میشه (اکثرا" یاگ مذکور هم در هوای گرم بوجود میاد ).

    در هر صورت از بابت این موضوع خیلی نگران نباشید چون قابل رفعه و یک خطای نرم افزاریه و با ریفلاش کردن اطلاعات ای سی یو مشکل حل میشه و برای ایمکار حتی نیازی به باز کردن ای سی یو هم ندارید ( حتی اگر اینطوری هم نبود با تعویض ای سی یو مشکل حل میشد...هزینه اش هم بین 200 تا 300 هزار تومن بود که بازم به مراتب بهتر از فروش ماشین بعنوان آخرین راه حله!!! )

    به غیر از مکث فوق ( اکثرا" هم به صورت تصادفی ) مشکل خاص دیگه ای رو نمیشه دید...موقع بررسی چه با دستگاه دیاگ و چه بررسی کدهای خطای ای سی یو تقریبا" همه چیز عادیه به غیر از یک مورد :
    اگر در حالت لایو دیتا بررسی کنید و روی پارامتر تراتل پوزیشن ( زاویه دریچه گاز ) دقیق بشید میبینید که در حالت کار کرد درجا با 14 تا 16% زاویه باز مواجه ایم.

    بررسی دلیل بروز عیب :

    در پروتکل موترونیک بوش سنسور MAF ( سنسور مذکور اندازه گیر حجم جریان هوای ورودی به موتوره ) وجود نداره.
    در موترونیک برای اندازه گیری حجم هوای ورودی به مانیفولد و موتور از سیستم تخمینی استفاده میشه به این صورت که با احتساب میزان زاویه دریچه گاز و دور موتور به صورت حدودی تخمین میزنیم که چه میزان هوا وارد موتور شده.
    به همین دلیل سنسور اندازه گیر زاویه دریچه گاز در موترونیک از اهمیت بالائی برخورداره و اکثرا" هم به صورت مدار دوبل ساخته میشه که اگر اندازه گیر اول به هر دلیل خراب شد ( یا مقادیر اندازه گیریش خارج از رنج بود ) سیستم به صورت اورژانسی بتونه به کارش ادامه بده و مدار دوم نقش ناظر مدار اول و همینطور جانشین در زمان مورد نیاز رو بازی میکنه .
    اگر سنسور اندازه گیر زاویه دریچه گاز شما به هر دلیل اندازه گیری اشتباه انجام بده و مدار دوم هم نتونه این اشتباه رو تشخیص بده ( یا اینکه کلا" در سیستم موجود نباشه و سیستمتون تک مداره باشه ) در حقیقت حجم هوای ورودی به موتور شما اشتباه تخمین زده شده و این یعنی فاجعه ( در سیستمهای بنزینی تفاوت 10% هوای کم یا اضافه و خارج شدن از رنج به معنی خاموش کردن موتور یا سوخت پاشی غلیظه )

    مشکل فوق در 206 که سنسورش تک مداره است ( این به دلیل ضریب ایمنی بالای سیستمه!! ) به سه دلیل ممکنه بوجود بیاد:
    1- خراب بودن خود سنسور ( و به دلیل تک مداره بودن و نداشتن مدار ناظر تقریبا" به این سادگی ها قابل کشف توسط خود سیستم هم نیست ! )
    2-آفست اضافی دریچه گاز ( یک پیچ تنظیم روی دریچه گاز 206 داریم که کارش تنظیم آفست دریچه گازه و باید در حالتی که دریچه کاملا" بسته است این پیچ جلوی حرکت اضافه تر دریچه گاز که نتیجه اش خورده شدن دریچه و سیت دریچه است رو بگیره)
    3-خارج از استاندارد بودن سایز دریچه گاز و عدم توانائی سیستم در بستن کامل دریچه گاز ( اگر پولکی دریچه گاز از قطر داخلی سیت بزرگتر باشه دریچه نمیتونه کامل درون سیت بشینه و مقداری زاویه دار می ایسته که اونوقت این زاویه رو سنسور دریچه گاز حس میکنه و سیستم از تنظیم خارج میشه ).

    در 90% شرایط 206 هائی که مشکل مکث و خاموش کردن اولیه رو دارن مشمول ایرادات بند 2 و 3 میشن و بند 1 خیلی کمتر شامل حال 206 میشه ( البته نادر نیست....سنسورهای با جنس بد یا سنسورهائی که بالای 100 هزار کیلومتر کار کردن معمولا" مشکل اندازه گیری دارن که البته خطاش هم اکثرا" در خود ای سی یو به عنوان یک ایراد ثبت میشه و پیدا کردن این ایراد خیلی ساده تره ).

    چگونگی عیب یابی :

    در نظر اول با یک بررسی چشمی میشه متوجه این ایراد شد و برای شروع نیازی به دستگاه دیاگ نداریم.

    اول باید رزناتور رو از روی ماشین باز کرد ( رزناتور 206 یک لوله پلاستیکی نسبتا" نرمه که از ******************** هوا به ورودی محفظه دریچه گاز با یک بست گرد وصل شده و به همه چیز شباهت داره به غیر از رزناتور!!! ) .
    بعد از باز کردن رزناتور مذکور دریچه گاز به صورت کاملا" واضح قابل دیدنه ....
    با یک بررسی چشمی سطحی میشه متوجه وضعیت پیچ تنظیم آفست و همینطور وضعیت قرارگیری دریچه گاز درون محفظه شد.
    اگر به هر دلیل با بررسی اولیه حس کردید که دریچه کاملا" درون محفظه نخوابیده و با زاویه قرار گرفته اول باید پیچ تنظیم آفست ( محلش بالای محفظه دریچه گاز روی سیم جمع کنه ) رو چند دور شل کنید تا تماس بین زائده سیم جمع کن با پیچ تنظیم آفست از بین بره و دریچه گاز آزاد بتونه بخوابه.
    اگر بعد از شل کردن پیچ مذکور دریچه گاز زاویه تقریبا" عمودی به خودش گرفت و کاملا" درون محفظه خوابید مشکل تنظیم افست بوده و رفع شده..در موقعیت فعلی پیچ رو مجددا" سفت کنید تا جائی که تماس مجدد بین زائده سیم جمع کن و نوک پیچ ایجاد بشه ..بعد از این پیچ رو حدود 4/1 دور سفت کنید ( در اینحالت حین گردوندن پیچ به وضعیت دریچه گاز دقت کنید ..به محظ تکون خوردنش از درون محفظه و سیت پیچ رو در همین موقعیت ثابت بگذارید و تقریبا" کارتون تموم شده ( فقط باید رزناتور رو دوباره سر جاش ببندید ).
    بعد از رفع عیب اصولا" سیستم باید یک بار با دستگاه دیاگ ریست بشه تا نتایج قبلی تست زاویه دریچه گاز از حافظه سیستم پاک بشه و با مقادیر پیش فرض جایگزین بشه ولی اگر دسترسی به دستگاه دیاگ ندارید هم مشکل حادی نیست...بعد از حدود 10 سیکل استارت ( یعنی روشن کردن خودرو.....حدود 120 ثانیه کار کردنش و مجددا" خاموش شدن موتور ) سیستم مقادیر جدید رو با مقادیر قبلی تستهاش جایگزین میکنه و همه چیز تموم میشه.

    حالا در صورتیکه مشکل افست نداشتیم ( یا افست بعد از تنظیم شدن هم هنوز باعث بسته بودن کامل دریچه نمیشه و مقداری زاویه داریم )
    در اینحالت ممکنه نشیمن دریچه گاز درون محفظه خیلی کثیف شده باشه و قطر کلی محفظه نشیمن دریچه رو کم کرده باشه که با تمیز کردنش بوسیله یک حلال مناسب ( مثل بنزین ) همه قطرش به میزان اولیه برمیگرده و مشکل حل میشه ( خیلی کم پیش میاد که اینقدر سیستم کثیف بشه که محل نشست دریچه رو محدود کنه ).

    ولی در اکثر موارد این مشکل مربوط به خود دریچه گاز و خارج از استاندارد بودن اندازه این دریچه است ( قطعه ساز داخلی که این دریچه رو ساخته سایزش رو به دلیل رعایت بسیار دقیق تلرانس از اندازه اصلی خودش حدود 2 میلیمتر بزرگتر در نظر گرفته !!!! )

    در اینحالت بدون در نظر گرفتن هیچ مورد خاصی اندازه دریچه گاز نشوندهنده این موضوعه که این دریچه برای این محفظه بزرگه.
    برای رفع این مشکل باید محفظه دریچه گاز رو از روی پلنوم باز کنید ( بوسیله 3 تا پیچ بسته شده ) ... با آزاد کردن سیم گاز....سوکت استپر موتور و سوکت پتانسیومتر دریچه گاز ( سنسور موقعیت دریچه ) این قسمت رو خارجش کنید و بعد باید دو تا پیچی که دریچه گاز رو روی محور گاز ثابتکردن رو باز کنید.
    در اینجا دو تا گزینه دارید ...یا باید یک دریچه گاز استاندارد به جای دریچه گازتون ببندید و یا اینکه باید همین دریچه موجود رو بوسیله سوهان به اندازه اصلی خودش برگردونید ( کار تقریبا" ساده ایه..اگر به این دریچه دقت کنید به جای فرم دایره فرم بیضی داره!!! و لبه هاش هم اصلا" صاف نیستن..با سوهان لبه های بالا و پائین رو آنقدر باید صاف کنید که فرم دایره به خودش بگیره.... در موقع سائیدن این دریچه باید حین کار کم کم اندازه دریچه رو با محفظه دریچه گاز کنترل کنید که بیشتر از حد سائیده نشه و دریچه در محل نشیمنش لق نزنه یا دچار نشتی در زمان بسته بودن نشه ).

    حالت بعدی که برای این مشکل میتونیم داشته باشیم اینه که تمام موارد بالا بدون مشکل باشن .
    در اینحالت مشکل فقط و فقط میتونه از پتانسیومتر دریچه گاز باشه که البته برای اطمینان از این موضوع باید یک دستگاه دیاگ داشته باشیم که ترجیحا" قابلیت لایو دیتا هم داشته باشه.
    ایراد پتانسیومتر مذکور به صورت یک خطا در ای سی یو ثبت میشه ولی در صورت ثبت نشدنش هم با اندازه خواندن مقادیر مربوط به درصد باز بودن دریچه گاز توسط لایو دیتا مشکل قابل کشفه.
    میزان آفست اولیه ای که برای دریچه گاز 206 داریم به صورت استاندارد بین 4 تا ماکزیمم 7 درصد باز بودنه ..... اگر مقدار باز بودن اولیه بیش از 9% به هر دلیلی دیده بشه و دو مورد قبلی هم بدون مشکل باشن ( یا مشکلشون رفع شده باشه ) پتانسیومتر مذکور ایراد داره و باید تعویض بشه . ( اگر پتانسیومتر رو از روی دریچه گاز باز کنیم و بازهم میزان بالای 9% دیده بشه اطمینان حاصل کنید که این پتانسیومتر ایراد داره ).

    منبع :[تنها کاربرانی که عضو شده اند و از طریق ایمیل عضویتشان فعال شده می تواند این لینک را ببینند. ]

  2. 2 نفر از R@min برای این مطلب مفید تشکر کرده اند:


+ پاسخ به مبحث

بازدید کنندگانی که از طریق جستجو کلمات ذیل به انجمنهای گیگاپارس آمده اند:

کپ 206

مشکلات 206

کپ کردن 206

رفع کپ 206

کوپ 206

رفع کوپ 206

استپر 206

کوپ کردن 206علت کوپ 206استپر206كپ 206خاموش شدن 206206 کپتمیز کردن دریچه گاز 206استوپر206مشكلات 206تميز كردن دريچه گاز 206ای سی یو 206تميز كردن استپ موتور 206كپ كردن 206دریچه گازكوپ كردن 206تمیز کردن استپر 206علت کوپ کردن 206علت کپ 206
SEO Blog

اطلاعات این مبحث

Users Browsing this Thread

در حال حاضر 1 کاربر در حال دیدن این مبحث می باشند، (0کاربر عضو و 1 کاربر مهمان)

قانون های ارسال نوشته

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts