+ پاسخ به مبحث
نمایش نتایج 1 تا 1 از 1

مبحث: الکساندر دوما (پدر)

  1. #1
    مدیر کل انجمن ها
    52,285 امتیاز ، سطح 55
    87% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 265
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    SocialRecommendation Second ClassCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    نماد Han!YE
    تاريخ عضويت
    Dec 2008
    محل سکونت
    گلستان سعدی
    پست
    5,410
    گيپا
    5,338,128
    پس انداز
    0
    امتیاز
    52,285
    سطح
    55
    تشكرها
    2,387
    2,733 بار در 1,634 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض الکساندر دوما (پدر)

    آگهی تبلیغات (برای حمایت از گیگاپارس)
    نویسنده فرانسوی رمان‌های تاریخی و خالق آثاری چون سه تفنگدار، در ۵ دسامبر ۱۸۷۰ میلادی،‌دیده از جهان فروبست. این نویسنده نزدیک به ۳۰۰ رمان و نمایشنامه و تعداد بی‌شماری مقاله نوشت و امروزه آثار او در یک مجموعه ۱۰۳ جلدی جمع‌آوری شده است.
    الکساندردوما، نویسنده فرانسوی و خالق ده‌ها رمان و نمایشنامه که اکثرا با مضمون تاریخی به نگارش درآمده‌اند، ۱۳۷ سال پیش در چنین روزی دیده از جهان فروبست.
    الکساندردوما با نام کامل الکساندر دوما داوری دولا پاتری، در سال ۱۸۰۳ در شهر کوچک «ویلرکوترت» در چهل و پنج مایلی پاریس متولد شد. پدر او ژنرال دوما، از ژنرال‌های ارتش ناپلئون امپراطور فرانسه بود.
    الکساندر پس از اتمام تحصیلاتش چون دارای خطیزیبا بود ابتدا در یک دفترخانه به کار منشی‌گری پرداخت. وی جزییات انقلاب کبیرفرانسه را از دهان پدر خود شنید و بعدها در رمان های خود توانست صحنه های مهیج ومخوف آن را با قلم خویش مجسم کند. اسناد و مدارک و یادداشت‌های خصوصی نیز که در طی دوره‌های مختلف به دستش افتاد، او را در نوشتن رمان های متعددی از تاریخ فرانسه یاری کرد.
    این نویسنده خیلی زود با آثار نویسندگان بزرگ، کتاب‌های تاریخی ونمایشنامه‌های رمانتیک آن دوره آشنا شد و به مطالعه آنها پرداخت.
    اولین اثری که باعث شد نام او به عنوان نویسنده بر سر زبانها بی‌افتد، نمایشنامه «هنری سوم» بودکه در سال ۱۸۲۹ به نمایش درآمد و موجب دوستی دوما با نویسندگان بزرگی چون ویکتورهوگو شد.
    این نویسنده پس از «هنری سوم» موفقیت خود در عرصه نمایشنامه‌نویسی بایک درام عاشقانه به نام «آنتونی» کامل کرد.
    دوما پس از یک رشته فعالیت سیاسی،در سال ۱۸۴۴، رمان «سه تفنگدار» را خلق کرد و در همین سال رمان دیگری با نام «کنتمونت کریستو» را منتشر ساخت؛ که این آثار بعد‌ها به معروفترین رمان‌های او تبدیلشدند.
    وی در مدت ۴۰ سال، تعداد بی‌شماری رمان، نمایشنامه، مجموعه شعر و مقاله منتشر کرد. منتقدان اعتقاد دارند هیچ کدام از آثار او نظر ادبی با آثار ابتدایی اوو رمان‌هایی چون «سه تفنگدار»، قابل مقایسه نیست و ناشران فرانسوی بیشتر به علت شهرت او این آثار را منتشر می‌کردند.
    دوما در اوج شهرت کاخ بزرگی بنا کرد و آنرا «مونت کریستو» نامید که این کاخ و تئاتر خصوصی آن میزبان جشن‌های بی شماری شد؛اما او بر اثر اصراف در برگزاری میهمانی‌ها و جشن‌ها، به راحتی ثروتش را ازدست دادو در نهایت طلبکاران او کاخ «مونت کریستو» را به فروش رساندند.
    وی در سال ۱۸۵۲به نگارش خاطرات خویش مشغول شد،سپس در سال ۱۸۵۸ به روسیه سفر کرد و اندکی پس از آنبه جزیزه سیسیل رفت.سپس به دسته «یوسف گاری بالدی»، آزادیخواه ایتالیایی ملحق شد وچهار سال همپای او به مبارزات سیاسی پرداخت.
    دوما در سالهای پایانی عمر را بامشکلات مالی سپری کرد. وي سرانجام در ۵ دسامبر ۱۸۷۰ در سن ۶۸ سالگی، در تنهایی وفقر و بر اثر بیماری دیده از جهان فروبست.
    آثار بی‌شمار این نویسنده هم‌اکنون در یک مجموعه ۱۰۳ جلدی جمع‌آوری شده‌اند

    همه الكساندر دوماي نويسنده را با رمان تاريخي 10جلدي‌اش - «سه تفنگدار» - مي‌شناسند، اما اين نويسنده فرانسوي در مدت نويسندگي‌اش بيش از 250 كتاب تاليف و منتشر كرد. او جزو يكي از معدود نويسندگان فرانسوي و در كلاروپايي است كه توانست با خلق فضاهاي كلاسيك كه به نوعي تاريخ كشورش را بازگومي‌كردند و نيز توصيف جزء‌ به جزء صحنه‌هاي داستاني، برخي از فيلمسازان را تسليم كند؛ تا مغلوب داستان‌ها و رمان‌هايش شوند و آنها را با جادوي تصوير به مردم دنيانشان دهند.
    او را به واسطه احياي رمان تاريخي در فرانسه مي‌ستايند، هر چند كه قابليت‌هاي نويسندگي‌اش همواره محل مناقشه بوده است.
    به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دقيقا مشخص نيست كه اولين اثري كه از دوما به فارسيبرگردانده و منتشر شده چه كتابي بوده است، چون او خود در فرانسه آثار زيادي را به صورت پاورقي مي‌نوشته و احتمالا از ميان آنها برخي مترجمان ايراني داستان‌هايي راانتخاب و ترجمه و در مجله‌هاي آن سالها منتشر مي‌كرده‌اند. اما به احتمال زياد باترجمه‌اي كه ذبيح‌الله منصوري از «سه تفنگدار»ش انجام داد، اين نويسنده به خوانندگان فارسي‌زبان معرفي شد.
    در اين ميان از آثار مهم او مي توان به «ژوزفبالسامو»، «لاله سياه»، «گودال جهنم»، «تبعيد شدگان»، «غرش توفان»، «قبل از توفان»، «كنت مونت كريستو»، «برج نسله»، «هنري سوم و دربارش» و تعداد بسياري نمايشنامه وداستان ديگر اشاره كرد.
    او معروف‌ترين كتابهايش يعني «سه تفنگدار» و «كنت مونتكريستو» را در طول دو سال نوشت كه طرح اوليه آنها با راهنمايي استاد تاريخش - «آگوست ماكوت» - بوده است.
    الكساندر دوما همانند قهرمان داستانهايش، زندگي پرماجرايي داشته است. او روستازاده‌اي است كه پدرش از افسران ارتش ناپلئون بوده،هرچند كه از آن كناره‌گيري مي‌كند. در انقلاب ژوئيه فرانسه شركت ‌كرد و پس از ابتلابه و با در سال 1832 و رفتن به ايتاليا براي درمان توانست با ثروتي كه از فروش كتابها و آثارش نصيبش شده بود، در حومه پاريس قصه‌اي به نام «مونت كريستو» بنا كند. او هم تقريبا همانند بسياري ديگر از نويسندگان اروپايي بسيار خوشگذران بوده،به‌طوري‌كه در سال 1851 از دست طلبكارانش ناچار به فرار مي‌شود و سپس دوباره بهايتاليا مي‌رود و در آنجا به حمايت از گاريبالدي و جريان استقلال‌طلبانه ايتاليامي‌پردازد.
    دوما كه لقب «سلطان پاريس» را به دنبال خود مي كشيد، درنهايت درپنجم دسامبر 1870 درگذشت. پسرش «الكساندر دومافيلذ» هم كه به كار نوشتن مشغول شد،به‌عنوان معلم اخلاق هيچ‌گاه شيوه زندگي پدرش را تاييد نكرد.
    عباس پژمان - مترجم - درباره نگارش دوما و تاثيرش در داستان فرانسه قرن 19 در گفت‌وگويي به خبرنگار ايسنا توضيح داد: در قرن نوزدهم رمان از نوع رمانهاي دوما در فرانسه خيلي رونق داشت و واقعا مركز ادبيات داستاني فرانسه بود. تا قرن بيستم ما رمان را دردنيا مي‌توانيم در سه شاخه تقسيم‌بندي كنيم: رمانهايي كه به داستان‌پردازي اهميت مي‌دهند، رمانهايي كه به روان‌شناسي و روحيات قهرمانها توجه دارند و ديگر رمانهايي كه به خود شگرد داستان‌نويسي اهميت مي‌دهند.
    پژمان افزود: در فرانسه شاخه سوم،يعني رمانهايي كه به نويسندگي و زبان اهميت مي‌دهند، در كارهاي گوستاو فلوبر ديدهمي‌شوند. شاخه دوم در آثار استاندال و رمانهايي كه به داستان‌پردازي و فضاي داستان اهميت مي‌دهند در آثار دوما ديده مي‌شوند. الكساندر دوما يك داستان‌پرداز كم‌نظيراست و شبيه او چه قبل و چه بعد از خودش كم داريم. به‌خصوص با آن حجم آثاري كه دومادارد و همه‌شان فضاسازي خيلي قوي و تعليق دارند.
    اين مترجم درباره تاثير اين داستان‌نويس در نويسندگان بعد از خود توضيح داد: متاسفانه رمان در قرن 20 و بعد ازدوما كمتر به راه او رفت. در همان ابتدا در فرانسه، نويسندگان، داستان وداستان‌پردازي را از كارهاي خودشان كنار گذاشتند و شايد علت عمده‌اش پيدايش رقيبقدرتمند براي ادبيات يعني سينما بود، چون كاري كه رمان در چند صفحه و گاهي در يك كتاب انجام مي‌داد، سينما در چند ثانيه انجام مي‌داد. پس رمان به راهي رفت كه سينمانتواند با آن رقابت كند و بيشتر دنباله‌رو استاندال و فلوبر شد. اين‌گونه است كه تاثير دوما را در رمان بعد از او و به‌ويژه در قرن 20 كمتر مي‌بينيم.
    عباس پژمان يادآور شد: البته در يكي دو دهه اخير باز رمان به داستان پردازي اهميت داده وشايد از راهي كه رفته بود، دچار كمي سرخوردگي شده است.
    وي با تاييد اين‌كه برخورد خوانندگان با آثار دوما مثبت بوده است، گفت: «سه تفنگدار» او يكي ازشاهكارهاي رمان دنياست و ما كمتر رماني را داريم كه اين‌قدر داستان‌پردازي‌اش قوي باشد و پركشش و با يك زبان خوب كه طرحش چندان پيچيدگي ندارد، به گونه‌اي كه خواننده 10 جلد را راحت بخواند. در كشور ما هم اين اثر چه قبل و چه بعد از انقلاب خوانندگان زيادي داشت و خيلي‌ها شايد از طريق اين رمان يا آثار ديگري از اين دست بود كه به مطالعه ادبيات داستاني علاقه‌مند شدند؛ اين كتاب همچنان خواننده دارد، با اين‌كه نزديك 15 سال از چاپ اولش مي‌گذرد.
    وي گفت: آثار دوما هم عامه‌پسندند و هم خاص‌پسند، اما اين‌طور نيست كه دوما را بياورم در رديف دانيل استيل قرار دهيم. اويكي از نويسندگان بزرگ دنياست كه مي‌توانيم كار او را در رديف «هزار و يك شب» خودمان قرار دهيم كه هم ارزش ادبي دارد و هم خوانندگان عادي آن‌را مي‌خوانند.
    او درباره نوع نگارش‌ها وارايه چنين آثاري در كشور خودمان اشاره كرد و گفت: دركشور ما هيچ‌وقت رمان آن‌قدرها از داستان‌پردازي قهر نكرد، بنابراين هنوز زود استكه رمان‌مان به راه‌هايي برود كه داستان‌پردازي را كنار بگذارد و تقريبا جز در كارعده معدودي هنوز اين اتفاق نيفتاده است.
    پژمان در پايان با بيان اين‌كه در حال حاضرهنوز رمان نسبت به داستان كوتاه خواننده بيشتري دارد، متذكر شد: حتا الان تيراژرمانها خيلي بيشتر از مجموعه داستان‌هاست؛ رمان تاثير بيشتري دارد و مدت بيشتري ذهن را درگير مي‌كند.
    محمدرضا گودرزي - داستان‌نويس و منتقد ادبيات داستاني - هم دراظهارنظري درباره آثار دوما با اشاره به اين‌كه بين عامه‌پسند و مردم‌پسند تفاوت وجود دارد، عنوان كرد: بايد بين عامه‌پسندي و مردم‌پسندي فرق گذاشت كه به شمارگان ومخاطب گسترده‌تر اضافه مي‌كند، چون با اين تعبير، تولستوي هم مردم‌پسند مي‌شود، امااصلا عامه پسند نيست. ولي آثار دوما هم مردم‌پسند است و هم مخاطب جدي دارد.
    ويگفت: داستانهاي او جزو داستانهاي پرخواننده و مردم‌پسند است، به علت وجود تفاوت دربحث روايت‌شناسي بين توصيف و روايت. توصيف، حركت داستان را تند مي‌كند و كارهاي دوما بر روايت شتابان متكي است، يعني وقايع طوري گفته مي‌شوند كه ايجاد كشش وجذابيت مي‌كنند.
    گودرزي اضافه كرد: برخي داستانهاي او در گروه داستان تاريخي مي‌گنجد، نه به معناي مطلق مستند اجتماعي، بلكه او از فضاي تاريخي سود مي‌برد، كهاين خود در خواننده علاقه ايجاد مي‌كند.
    وي در ادامه درباره خواندن آثارنويسنده‌اي نظير دوما كه نوشته‌هاي پرحجمي دارد، در زمان كنوني، گفت: زمان خوانش وفرصتي كه خواننده براي يك كتاب مي‌گذارد، روزبه‌روز كمتر مي‌شود. يعني اگر پنج سال پيش خيلي راحت «سه تفنگدار» خوانده مي‌شد، آيا الان كسي هست كه فرصت داشته باشد اين جلدها را بخواند؟
    او افزود: رمان به نوعي شيوه‌هايش پاسخ‌گوي نياز جامعه است. اما هر چه‌قدر داستانهاي كوتاه و اينترنتي به‌وجود مي‌آيند، خودبه‌خود آثار دوماديگر پاسخ‌گو نيستند.
    گودرزي درباره اين‌كه اين مساله به معني پايان پذيرفتن سبك نويسندگاني چون دوما است، گفت: ايجاد جذابيت، عاملي است برايجذب خواننده. الانهم نويسندگاني هستند مثل يوسا كه رمان مهم مي‌نويسند با ضرب اهنگ تند ازجمله «جنگ آخرالزمان». آن سبك پايان نگرفته؛ وجود دارد، ولي آن حجيم‌نويسي چون ديگر موضوعيت ندارد، بايد در آثار كوتاه‌تر رعايت شود. دوران حجيم‌نويسي به پايان رسيده است. حتاقبلا تيراژ اين‌گونه آثار خيلي بالا بود، اما الان برخي‌هاشان در كتابفروشي‌هامانده‌اند. هر چند كه انتشارشان قطع نشده است.
    وي درباره خواندن آثارنويسندگاني از جمله دوما كه آيا مي‌تواند عامل ادامه مطالعه كتابهاي داستاني باشد،گفت: خواننده در ابتدا به سوي كتابهايي مي‌رود كه جذابيت داشته باشد و كارهايانديشه‌يي كمتر مي‌خواند. خيلي‌ها علاقه به كتاب را با آثار دوما و ترجمه‌هاي مرحوم منصوري شروع كردند و «سه تفنگدار» را كامل خواندند؛ هر چند مرحوم منصوري ظاهراامانتدار خوبي در ترجمه نبوده، اما خيلي از ما در علاقه‌مان به كتاب خواندن مديوننثر جذاب او هستيم.
    همچنين رضا سيدحسيني در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا در پاسخبه اينكه آيا سبك نوشتاري دوما بعد از خودش ادامه پيدا كرد، گفت: اين سبك اصلاادامه پيدا نكرد. ادبيات اگر رشدي كرده است، وراي دوما و بالاتر از اين حرف هاست. آنهايي كه مثل فلوبر، بالزاك و كمي هم زولا تاثيرگذار بودند، باعث رشد شدند. درغيراين ‌صورت، دوما يك داستان تاريخي پرحادثه مي‌نوشت، كه نظير آن هم هميشه نوشته مي‌شود، ولي كارهاي او، به معناي اخص، ادبيات شمرده نمي‌شوند.
    سيدحسيني افزود: در همان زمان دوما و بعد از او به‌غير از نويسندگان بزرگي كه نام بردم، نويسندگان وشاعران رمانتيسم آلمان هم تاثيرگذار بودند.
    وي در پايان با بيان اين‌كه بي‌شك دوما نويسنده‌اي عامه‌پسند بود، يادآور شد: البته با اين وجود آثارش ارزش ادبي همدارند، چون عامه‌پسند بودن، دليل نداشتن ارزش ادبي نيست
    اخرین ویرایش توسط Han!YE : 21-05-2009 at 10:59 PM
    براي كشف اقيانوسهاي جديد
    بايد شهامت ترك ساحل آرام خود را داشته باشيد؛اين جهان،جهان تغيير است نه تقدير

    پست های خلاف قوانین را با کلیک روی که پایین هر پست ،سمت راست می باشد یا از طریق پیام خصوصی به من گزارش دهید .
    وبلاگ ادبی زمرد خاموش



    .

+ پاسخ به مبحث

بازدید کنندگانی که از طریق جستجو کلمات ذیل به انجمنهای گیگاپارس آمده اند:

داستانی از الکساندر دوما

الکساندردوما

اثری از الکساندر دوما

الکساندر دوما

الكساندردوما

الکساندر دوما پدر

اثر الکساندر دومای پدر

اثری از دوما

آثار الکساندر دوما پدر

اثري از الكساندر دوما

اثار الکساندر دومای پدر

آثار الکساندر دومای پدر

داستانی از الکساندردوما

اثر دوما نويسنده فرانسوي

کتابی از الکساندر دومای پدراثری از الکساندر دومای پدربیوگرافی الکساندر دوماآثار دوما نویسنده فرانسویزندگی نامه الکساندر دوماداستاني از الكساندر دومااثری به قلم الکساندر دومااثر دوما نویسنده فرانسویمجموعه آثار الکساندر دومااثر دومای پدردوماي فرانسوي
SEO Blog

اطلاعات این مبحث

Users Browsing this Thread

در حال حاضر 1 کاربر در حال دیدن این مبحث می باشند، (0کاربر عضو و 1 کاربر مهمان)

تگهای این مبحث

قانون های ارسال نوشته

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts