بالاخره پس از برتری جویی‌های فراوان، آمریكایی‌ها خود به این نتیجه رسیدند كه در مقایسه با دیگر ملت‌ها به ویژه آسیایی‌ها از سلامت كافی برخوردار نیستند

بالاخره پس از برتری جویی‌های فراوان، آمریكایی‌ها خود به این نتیجه رسیدند كه در مقایسه با دیگر ملت‌ها به ویژه آسیایی‌ها از سلامت كافی برخوردار نیستند و در وضعیت نادرست تغذیه‌ای به سر می‌برند. محققان مركز تحقیقات تغذیه‌ای آمریكا در كارولینای شمالی در نشریه تخصصی نوشتند كه آمریكایی‌ها جزء افراطی‌ترین آدم‌ها در رژیم غذایی هستند.

گاه این قدر پرخوری می‌كنند كه در زمره افراد Super Size (بسیار چاق) قرار می‌گیرند یا برای رسیدن به لاغری به رژیم‌های طاقت فرسا متوسل می‌شوند كه پس از مدت زمان كوتاه مجبور به مراجعه به كلینیك‌های پزشكی شده تا عوارض ناشی از آن را درمان كنند. در ادامه این مطلب همچنین آمده كه آمریكایی‌ها برای بهبود وضعیت سلامت خویش باید هر چه سریع‌تر رژیم افراطی خود را كنار گذاشته و یك رژیم سالم به شیوه چینی دنبال كنند! چینی‌ها به دلیل نوع فرهنگ غذایی در راس سالم‌ترین ملت‌ها قرار دارند. به همین جهت توجه بسیاری از متخصصان آمریكایی و اروپایی به نوع خورد و خوراك آنها معطوف شده است. برای اینكه بدانیم رژیم چینی چیست و چه فوایدی دارد باید با شیوه تغذیه چینی‌ها آشنا باشیم. اصل مهم تغذیه چینی‌ها، برخورداری از یك رژیم غذایی آنتی اكسیدانی است. آنتی اكسیدان‌ها به دلیل جلوگیری از تشكیل رادیكال‌های آزاد محافظین خوبی برای بدن به ویژه قلب به شمار می‌روند. برای اینكه بدن‌تان را از نظر آنتی اكسیدان غنی سازید، لازم است یخچالتان را پر كنید از كلم بروكلی، گل كلم، مركبات، سیر، پیاز، توت و كدو.


حداقل ۵ وعده میوه و سبزی بخورید. یكی قبل از صبحانه، یك وعده بین ناهار و صبحانه، به عنوان سالاد به همراه ناهار و میكس سبزیجات جایگزین وعده شام.از ماهی و سویا نیز غافل نشوید. سویا جزء حذف نشدنی سفره چینی‌ها و البته ژاپنی‌ها است.كمتر افرادی را می‌توان پیدا كرد كه همچون چینی‌ها از سویا استفاده كنند. سویا نقش فوق‌العاده‌ای در كاهش خطر بروز سرطان پستان و پروستات (دو سرطان شایع و كشنده در زنان و مردان) و پائین آوردن كلسترول ایفا می‌كند. شواهد نشان می‌دهد مصرف روزانه تقریباً ۴۷ گرم پروتئین سویا ۱۸ درصد خطر بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهد.سویا در زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یكی از شایع ترین مشكلات زنان در سنین یائسگی، گر گرفتگی است. سویا حاوی موادی به نام شبه فلاون است كه نوعی استروژن گیاهی بوده و از شدت گر گرفتن و عرق ریزی شبانه زنان یائسه تا حد زیادی می‌كاهد.و اما ماهی؛ زیربنای رژیم چینی مصرف روزانه ماهی است. خوردن ماهی به ویژه ماهی آب‌های سرد (ساردین) كمك بزرگی به افزایش تندرستی قلب شما می‌كند. از چای سبز و جوشانده های گیاهی نیز نباید غافل بود. این دو محبوبیت ویژه ای نزد چینی‌ها دارند. چای سبز به خاطر میزان آنتی اكسیدان بالا و جوشانده ها نیز به دلیل نقشی كه در درمان بیماری‌ها ایفا می‌كند. چینی‌ها از همه چیز جوشانده تهیه می كنند حتی از سیب زمینی.آب سیب زمینی را گرفته با شكر مخلوط كرده و برای برطرف كردن خشكی دهان و گلودرد در زمان سرماخوردگی استفاده می كنند. از جوشانده ریحان به عنوان برطرف كننده حالت تهوع و تسهیل كننده هضم غذا و از جوشانده جعفری به عنوان دفع كننده مواد سمی از بدن و درمان ناراحتی‌های روحی- روانی بهره می‌گیرند. كرفس را نیز به عنوان یك مسهل طبیعی و ضدتهوع و ضد كیست در زنان به كار می‌گیرند. سنبل كوهی را نیز برای درمان بی‌خوابی، تپش قلب و یبوست مناسب می‌دانند. نكته مهم در استفاده از چای سبز و جوشانده‌ها نقشی است كه بر سلامت پوست ایفا می‌كنند. گرفتن رژیم های لاغری غیرعلمی مساوی است با از دست دادن شادابی پوست. نوشیدن روزانه ۲ لیتر چای سبز و جوشانده كمك بزرگی به بازگشت زیبایی و طراوت پوست می‌كند.

نهایتاً به نظر می‌رسد، رعایت موارد فوق كه همگی جزء اصول غذایی چینی است، نه تنها برای آمریكایی‌ها كه در پی سلامت از دست رفته شان تلاش می‌كنند كه برای تمامی افرادی كه از وضعیت ناسالم و بد غذایی رنج می‌برند، مفید باشد.