المیزان فی‌تفسیر القران مفصل‌ترین و مهمترین تألیف استاد علامه، شادروان سید محمد حسین طباطبایی است. اصل این تفسیر به عربی، در 20 جلد نوشته شده و تألیف آن در رمضان 1392 به پایان رسیده است. ترجمه‌ی فارسی این اثر بالغ بر چهل جلد است. فهرست مربوط به ترجمه‌ی 40 جلدی فارسی را آقای میرزا محمد به نام مفتاح المیزان در 3 جلد تدوین کرده است. فهرست دیگر تدوین آقای الیاس کلانتری است که 2 روایت دارد. روایت اصلی آن عربی است و برای اصل‌المیزان تدوین شده و دلیل المیزان نام دارد. دیگری که در واقع ترجمه‌ی آن است بر وفق مجمع‌البیان طبرسی و مطلقاً یکی از چند تفسیر عمده و اساسی قرون جدید است. اول اینکه علامه طباطبایی، رضوان‌ا… علیه، اساس کار خود را بر قاعدة متین تفسیر قرآن به قرآن، قرار داده اند. ویژگی‌ دیگر تفسیر المیزان در این است که به روایت یعنی نقل احادیث و اخبار صحیح از پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآل ‌وسلم و صحابه و ائمه‌ی معصومین، اعتنا و اهتمام تمام نشان داده و در ذیل هر بخش از تفسیر، پس از نقل آیات و توضیح لغوی و ادبی و بیان مراد هر ایه با شیوه‌ی «قرآن به قرآن» فصلی تحت عنوان «بحث روایی» به نقل و نقد روایات از منابع خاصه و عامه اختصاص داده‌اند و شأن نزول آیات را غالباً در همین بخش آورده‌ اند. تدوین المیزان از ابتدا تا انتها از یک الگوی ثابت و سنجیده پیروی می‌کند به این شرح که ابتدا چند آیه از یک سوره‌ی می‌آید بعد از آن، بخشی تحت عنوان بیان یا بیان آیات که به گفته‌ی خود استاد در مقدمة تفسیر، به یک یا چند موضوع از این موضوعات هفتگانه می‌پردازد: 1- معارف و حقایقی مربوط به اسماء و صفات خداوند. 2- اطلاعات مربوط به افعال خداوند 3- مسائل مربوط به کلیات عالم 4- دانستنی‌های مربوط به انسان قبل از دنیا 5- دانستنی‌های مربوط به انسان در دنیا 6- دانستنی‌های مربوط به انسان بعد از دنیا 7- معارف مربوط به اخلاق انسانی غالباً مسائل لغوی و ادبی در همین بخش یعنی ابتدای «بیان آیات» مطرح می شود. سپس بخش نقل و نقد احادیث و اخبار تحت عنوان «بخشی از نظرروایتی» یا بحث روایت پیش می‌آید و از کتب حدیث و تفسیر عامه و خاصه، احادیث مربوط به موضوع، نقل و در اطراف آنها بحث می‌شود. سپس در مرحلة سوم بحث‌های مناسب کلامی، فلسفی، علمی و یا مربوط به علوم قرآنی نظیربحث در باب اعجاز بطور مطلق و بیان وجوه چندگانه‌ی اعجاز قرآن یا جبر و تفویض و یا شفاعت و محکمات و متشابهات در میان می‌آید.
لینک های دانلود در ادامه مطلب



المیزان فی‌تفسیر القران مفصل‌ترین و مهمترین تألیف استاد علامه، شادروان سید محمد حسین طباطبایی است. اصل این تفسیر به عربی، در 20 جلد نوشته شده و تألیف آن در رمضان 1392 به پایان رسیده است. ترجمه‌ی فارسی این اثر بالغ بر چهل جلد است. فهرست مربوط به ترجمه‌ی 40 جلدی فارسی را آقای میرزا محمد به نام مفتاح المیزان در 3 جلد تدوین کرده است. فهرست دیگر تدوین آقای الیاس کلانتری است که 2 روایت دارد. روایت اصلی آن عربی است و برای اصل‌المیزان تدوین شده و دلیل المیزان نام دارد. دیگری که در واقع ترجمه‌ی آن است بر وفق مجمع‌البیان طبرسی و مطلقاً یکی از چند تفسیر عمده و اساسی قرون جدید است. اول اینکه علامه طباطبایی، رضوان‌ا… علیه، اساس کار خود را بر قاعدة متین تفسیر قرآن به قرآن، قرار داده اند. ویژگی‌ دیگر تفسیر المیزان در این است که به روایت یعنی نقل احادیث و اخبار صحیح از پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآل �‌وسلم و صحابه و ائمه‌ی معصومین، اعتنا و اهتمام تمام نشان داده و در ذیل هر بخش از تفسیر، پس از نقل آیات و توضیح لغوی و ادبی و بیان مراد هر ایه با شیوه‌ی «قرآن به قرآن» فصلی تحت عنوان «بحث روایی» به نقل و نقد روایات از منابع خاصه و عامه اختصاص داده‌اند و شأن نزول آیات را غالباً در همین بخش آورده‌ اند. تدوین المیزان از ابتدا تا انتها از یک الگوی ثابت و سنجیده پیروی می‌کند به این شرح که ابتدا چند آیه از یک سوره‌ی می‌آید بعد از آن، بخشی تحت عنوان بیان یا بیان آیات که به گفته‌ی خود استاد در مقدمة تفسیر، به یک یا چند موضوع از این موضوعات هفتگانه می‌پردازد: 1- معارف و حقایقی مربوط به اسماء و صفات خداوند. 2- اطلاعات مربوط به افعال خداوند 3- مسائل مربوط به کلیات عالم 4- دانستنی‌های مربوط به انسان قبل از دنیا 5- دانستنی‌های مربوط به انسان در دنیا 6- دانستنی‌های مربوط به انسان بعد از دنیا 7- معارف مربوط به اخلاق انسانی غالباً مسائل لغوی و ادبی در همین بخش یعنی ابتدای «بیان آیات» مطرح می شود. سپس بخش نقل و نقد احادیث و اخبار تحت عنوان «بخشی از نظرروایتی» یا بحث روایت پیش می‌آید و از کتب حدیث و تفسیر عامه و خاصه، احادیث مربوط به موضوع، نقل و در اطراف آنها بحث می‌شود. سپس در مرحلة سوم بحث‌های مناسب کلامی، فلسفی، علمی و یا مربوط به علوم قرآنی نظیربحث در باب اعجاز بطور مطلق و بیان وجوه چندگانه‌ی اعجاز قرآن یا جبر و تفویض و یا شفاعت و محکمات و متشابهات در میان می‌آید.
به نقل از سایت لقمان