+ پاسخ به مبحث
نمایش نتایج 1 تا 10 از 10

مبحث: همه چیز درباره همه نوع ترمز

  1. #1
    قطع دسترسی
    21,037 امتیاز ، سطح 35
    24% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 913
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Recommendation Second ClassVeteran10000 Experience Points

    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    پست
    941
    گيپا
    8,610
    پس انداز
    0
    امتیاز
    21,037
    سطح
    35
    تشكرها
    31
    383 بار در 279 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض همه چیز درباره همه نوع ترمز

    آگهی تبلیغات (برای حمایت از گیگاپارس)
    ترمز چیست؟ ترمزها از دید کلی به دو دسته اصطکاکی و الکتریکی تقسیم بندی می گردند. ترمزهای اصطکاکی از رایجترین ترمزها می باشد که امروزه در صنایع خودروسازی بکار گرفته می شوند و خود به دو دسته دیسکی و کاسه ای تقسیم بندی می گردند.

    هر کدام از این ترمزها دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند. ترمزهای کاسه ای معمولاً قوی تر از ترمزهای دیسکی عمل می کنند مخصوصاً اگر از نوع خود قفل کن باشند. به همین دلیل در اکثر ماشین های سنگین از این نوع استفاده می گردد. در عوض کنترل پذیری ترمزهای دیسکی به مراتب بهتر از ترمزهای کاسه ای می باشد چون نیروی وارده بر دیسک متناسب با نیروی وارده بر پدال می باشد و از این رو کنترل Abs با این نوع ترمزها توصیه می گردد.

    ترمزهای دیسکی دارای انتقال حرارت بهتری از نوع کاسه ای می باشند همچنین در شرایط بارانی به دلیل نیروی گریز از مرکز قابلیت بهتری برای دفع آب دارند و ترمزگیری را مطمئن تر می سازند.

    و اما ترمزهای الکتریکی که شاید استفاده تجاری از آن در خودروها به یک دهه هم نمی رسد در این نوع ترمزها یک روتور ( آرمیچر) کوپل شده با محور گردنده وجود دارد که درون یک استاتور می چرخد. به محض ترمزگیری جریانی در استاتور القاء شده و این مجموعه همانند یک ژنراتور عمل می کند و انرژی تولید شده از این مجموعه باطری ها را شارژ می کنند. در حقیقت در ترمزهای معمولی، انرژی جنبشی ( مکانیکی) بر اثر اصطکاک به گرما تبدیل می گردد اما در ترمزهای الکتریکی انرژی مکانیکی به الکتریکی تبدیل و در باطری ها ذخیره می گردد. از این نوع ترمزها معمولاً در خودروهای هیبریدی استفاده می شود ( از قبیل هوندا اینسایت و تویوتا پریوس). به همین دلیل مصرف انرژی در این نوع خودروها به کمترین مقدار خود می رسد. (مصرف هوندا اینسایت 2.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است).



    سیستمهای ترمز اصطکاکی معمولاً به دو نوع هیدرولیکی (روغنی) و پنوماتیکی (بادی) تقسیم می شود که در ماشینهای رده سواری از نوع هیدرولیکی و در ماشینهای سنگین از نوع پنوماتیکی استفاده می گردد.

  2. #2
    قطع دسترسی
    21,037 امتیاز ، سطح 35
    24% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 913
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Recommendation Second ClassVeteran10000 Experience Points

    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    پست
    941
    گيپا
    8,610
    پس انداز
    0
    امتیاز
    21,037
    سطح
    35
    تشكرها
    31
    383 بار در 279 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    دیسکهای ترمز چگونه کار می کنند؟ هنگامی که خودرو در حرکت است و سیستم ترمز عمل خود را برای متوقف کردن آن شروع می کند، نیرو وزن خودرو از روی چرخ های عقب کاسته میشود و بر روی چرخ های جلو متمرکز میشود. بنابراین بایستی نیروی ترمز در چرخ های جلو بیشتر از چرخ های عقب باشد و به همین علت سیستم عمل کننده ترمز در چرخ های جلو قویتر از چرخ های عقب طراحی می شود.ایجاد تناسب لازم در تقسیم نیروهای ترمز بین چرخ های عقب و جلو به نحوی که هیچکدام از آنها قفل نشود از وظایف طراحان سیستم ترمز خودرو می باشد. به همین دلیل بیشتر خودروهای جدید برروی دو چرخ جلوی خود دیسک ترمز دارند و در بعضی از خودروهای هر چهار چرخ مجهز به دیسک ترمز هستند دیسک ترمز بهترین نوع سیستم ترمز شناخته شده تابحال است. دیسکهای ترمز در بسیاری از موارد در توقف لوکوموتیو تا هواپیماهای جت به کار می روند. دیسکهای ترمز دیرتر فرسوده می شود ، کمتر تحت تاثیر آب قرار می گیرد ، خود تنظیم و خود پاک کن است. گریپاژ کمتر و توقف بهتر وسیله نقلیه نسبت به سیستم های ترمز دیگر از خاصیت دیسک های ترمز است



    - در واقع دیسک ترمز قسمتی از سیستم ترمز است که کار اصلی توقف خودرو را انجام می دهد.




    (درشکل زیر یک دیسک ترمز واقعی نمایش داده شده است)



    - سیلندر ترمز دیسکی

    دو نوع اصلی سیلندر ترمز دیسکی وجود دارد : سیلندر ترمز دیسکی معلق و سیلندر ترمز دیسکی ثابت.البته انواع دیگری نیز وجود دارد اما این دو نوع ذکر شده رایج تر هستند.

    توجه: سیلندر ترمز دیسکی در صورت مشاهده نشت روغن ترمز باید تعویض شود.

    - سیلندر ترمز دیسکی معلق تک- پیستون

    رایج ترین نوع دیسک ترمز در خودروها جدید سیلندر ترمز دیسکی شناور تک-پیستونی (single-piston floating Caliper) است. معلق بودن این سیلندر به آن خاصیت خود تنظیمی و خود مرکزی می دهد. اين نوع ديسك ترمز امروزه به علت قيمت تمام شده ارزان تر و كارايي مطمئن به طور وسيع مورد استفاده قرار گرفته است.

    سیلندر ترمز دیسکی ثابت دو - پیستون

    سیلندر ترمز دیسکی دو- پیستون نیز در بعضی از خوروهای گران قیمت تر نصب می شود که سیستم ترمز آن خودرو را از ضریب اطمینان بالاتری برخوردار می سازد.

    سیلندر ترمز دیسکی ثابت چهار - پیستون

    در این نوع سیستم در هر طرف روتور دو سیلندر ترمز قرار دارد. سیلندر ترمز دیسکی ثابت چهار- پیستون از ضریب اطمینان بسیار بالاتری نسبت به دو نوع قبل برخودار می باشد اما به همان نسبت نیز گرانتر و هزینه سرویس کردن آنها نیز بسیار بیشتر از سیستم تک – پیستون است. این نوع سیستم ترمز در خودروهای بسیار گران قیمت و خودروهای پرقدرت نصب می شود.

    اما امروزه در تولید انبوه خودروهای ارزان قیمت ، کارخانه های خودروسازی به علت ارزان بودن و ضریب اطمینان مناسب نوع تک – پیستون، طراحی های انواع دو و چهار پیستونی از رده خارج شده اند.

    - در این مقاله ما به بررسی سیلندرترمز دیسکی معلق تک - پیستون می پردازیم



    (در شکل بالا یک نمونه سیلندر ترمز دیسکی معلق تک-پیستون را مشاهده می کنید.)



    (در شکل بالا سیلندر ترمز دیسکی - روتور - لنت ترمز و جهت حرکت پیستون و سیلندر نشان داده شده است.)

    -اصول ابتدایی دیسک ترمز



    (در شکل بالا محل قرار گرفتن دیسک ترمز در سیستم ترمز خودرو نشان داده شده است)

    اجزای اصلی دیسکي ترمز

    - لنتها(لقمه) ترمز



    - سیلندر ترمز دیسکي که شامل یک پیستون است.



    - چرخنده یا روتور که بر روی توپی چرخ سوار میشود


    - لنتهای ترمز

    در هر سیلندر ترمز دیسکی دو لنت ترمز وجود دارد که لنتها به کفشک فلزی پرچ شده اند.لنتها بر روی ترمز دیسکی و در دو طرف روتور قرار دارند. سابقا به علت ویژگی جذب گرما و عملکرد بی صدا آزبست، لنتهای ترمز از آزبست ساخته می شدند اما به علت سمی بودن آزبست و صدمه زدن به سلامتی استفاده از آزبست ممنوع شد و ازعناصر جدید برای ساخت لنت ترمز استفاده میشود.

    لنتهای ترمز در مدت زمان ها معین فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند. انواع گوناگونی از لنتهای ترمز با کیفیتهای متفاوت وجود دارد. که این تفاوت عمدتا مربوط به طول عمر مفید لنت ترمز می شود. لنتهای ترمز سخت تر عمر بیشتر و توانایی توقف بهتر خودرو را دارند و در عوض ممکن است صدای ناراحت کننده ای در هنگام عملکرد خود داشته باشند.



    (در شکل بالا لنتهای ترمز نشان داده شده اند)

    دیسک ترمز شباهت زیادی به ترمز دوچرخه دارد.ترمزهای دوچرخه داراری یک سیلندر ترمز دیسکی هستند که لقمه (لنتهای) ترمز را به لاستیک می فشارد.



    در دیسک ترمز لنتها به روتور(چرخنده) فشرده می شوند و نیرو به جای اینکه از طریق کابل منتقل شود به صورت هیدرولیکی منتقل می شود.



    اصطکاک بین لنتها و دیسک سرعت چرخش دیسک را کاهش می دهد. یک خودروی متحرک میزان انرژی جنبشی قابل توجه ای دارد و وظیفه ی ترمز کاهش این انرژی جنبشیو متوقف کردن آن است

    - چگونه ترمزها این کار را انجام می دهند؟



    هر وقت شما خودروی خود را متوقف می کنید.ترمزهای خودرو انرژی جنبشی را به گرما تبدیل می کنند.که این گرما در اثر اصطکاک بین لنت و دیسک ترمز ایجاد شده است.

    وقتی شما پدال ترمز را فشار می دهید روغن ترمز از سيلندر اصلي از طريق اتصالات به سيلندر واقع بر روي ديسك ترمز وارد شده موجب حرکت سیلندر ترمز دیسکی در یک جهت و حرکت پیستون در جهت مخالف می شود. که حركت پیستون لنت ترمز داخلی سمت خود را به روتور(چرخنده می فشارد و از سوي دیگر با حرکت سیلندر در جهت مخالف لنت ترمز كه در سوي ديگر روتور قرار دارد به روتور فشرده میشود. همين امر باعث ايجاد اصطكاك و توليد گرما و همچنين كاهش سرعت خودرو مي شود.از طرف ديگر ديسك ترمز و اجزاي آن مي بايست خنك شوند.تا در ترمز هاي بعدي به خوبي عمل كنند

    بیشتر دیسکهای ترمز به وسیله ی منافذ هوا خنک می شوند.دیسکهای ترمز خنک شونده با هوا دارای یکسری منفذ (پره) در بین سطح یک دیسک ترمز هستند که هوا از داخل آنها پمپ می شود و باعث خنک شدن دیسک ترمز می شود



    - خود تنظیمی ترمزها



    دیسک ترمز [سیلندر ترمز دیسکی معلق تک-پیستون] خود تنظیم و خود مرکز است. سیلند ترمز دیسکی توانایی لغزیدن از یک سمت به سمت دیگر ار دارد. بنابراین همیشه زمانی که ترمزها [گرفته میشوند] عمل می کنند.به سمت مرکز بر میگردد.از آنجاییکه فنری برای جدا کردن و بازگرداندن لنتهای ترمز به حالت اولیه خود وجود ندارد.همیشه لنتها در فاصله بسیار کمی از روتور (چرخنده) باقی می مانند. (لغزش روتور و ضربه زدن به لنتها در واقع باعث می شود که لنتها کمی از روتور فاصله بگیرند.)



    - ترمزهای اضطراری




    در خودرهای مجهز به دیسک ترمز بر روی چهار چرخ ، یک ترمز اضطراری با یک مکانیزم عملکرد متفاوت باید فعال باشد تا در صورت عدم عملکرد صحیح ترمزهای اصلی وارد عمل شوند . اکثر خودروها از کابل برای ترمز اضطراری استفاده می کنند.




    ( در شکل کابل ترمز اضطراری- لوله ترمز اضطراری - لوله روغن ترمز نشان داده شده است)


    بعضی از خودروها که بر روی چهار چرخ خود دیسک ترمز دارند دارای یک ترمز کاسه ای مجزا در توپی ترمزهای عقب دارند.

    این ترمز کاسه ای فقط برای ترمز اضطراری می باشد و فقط توسط کابل کار می کنند نه سیستم هیدرولیکی.

    خودروی های دیگر دارای یک اهرم (ترمز دستی) هستند که یک پیچ را می چرخاند یا یک بادامک را فعال می کند.که باعث فشرده سازی پیستون دیسک ترمز می شود.


    - رسیدگی کردن به ترمزها




    (در شکل بالا یک سایش نما نشان داده شده که به لنت ترمزها پرچ می شود.)

    وقتی لنتها به اندازه کافی فرسوده شوند، در زمان گرفته شدن ترمز سایش نما با دیسک ترمز باعث تماس این قطعه با دیسک ترمز شده و صدای غیژغیژ به گوش می رسد که از تماس قطعات فلزی حاصل می شود.

    در ضمن یک دریچه بازدید در سیلندر ترمز دیسکی وجود دارد که از طریق آن می توانید میزان فرسودگی لنتهای ترمز را مشاهده کنید.





    بعضی اوقات خراشهای عمیقی بر روی روتور (چرخنده) ایجاد می شود.این امر زمانی اتفاق می افتد که لتتهای ترمز فرسوده شده باشند و برای مدت طولانی تعویض نشده باشند. روتورهای ترمز همچنین ممکن است دچار پیچش (تاب برداشتن ) شوند که به معنی از دست دادن سطح صیقلی روتورهاست . وقتی چنین اتفاقی می افتد ممکن است در هنگام متوقف کردن وسیله نقلیه دچار لرزش یا ارتعاش شود.که این مساله را می توان در بعضی ازمواقع به وسیله تراشکاری (پرداخت – ماشینکاری) روتور برطرف کرد. با این کار یک لایه از سطح روتور برداشته می شود تا سطح آن صاف و صیقلی شود.

    نیاز به تراشکاری در هر مورد تعویض کفشک ترمز ها لازم نیست.فقط مواقعی که کفشک ترمزها دچار پیچش یا خراش شدید شده باشند از این گزینه استفاده می شود.در واقع استفاده بیش از حد از معمول از ماشینکاری برای صاف کردن سطح روتورها باعث کاهش عمر روتورها میشود زیرا هر زمان که از این روش استفاده می شود باعث کاهش ضخامت روتورها میشود. تمام روتورهای ترمز دارای حداقل حد مجاز ضخامت مخصوص به خود هستند قبل از اینکه نیاز به تعویض آنها باشد.این مقدار حد مجاز ضخامت در دفترچه مشخصات فنی خودرو که در زمان فروش خودرو ارایه می شود وجود دارد.




    این لغتنامه در جهت آشنایی دوستان با اصطلاحات و لغات به کار رفته در شکلها و گسترش دایره لغت آنها ارایه می شود.

    دیسک ترمز
    Disk Brake

    لنت ترمز
    Brake pade



    روتور- چرخنده

    Rotor

    پیستون

    Piston

    سیلندر ترمز دیسکی

    Caliper

    توپی - کاسه

    hub

    نحوه سوارشدن سیلندر ترمز دیسکی

    Caliper assembly

    منفذ - پره

    vent

    کابل ترمز اضطراری

    Emergency brake cable

    لوله ترمز

    Emergency brake linkage

    پشت لقمه (لنت)

    Backing of pad

    سایش نما

    Wear indicator

    روغن ترمز (هیدرولیکی ) تحت فشار

    Hydraulic fluid under pressure

    پیچ چرخ

    Wheel studs


    بلبرینگ چرخ

    Wheel bearing

  3. #3
    قطع دسترسی
    21,037 امتیاز ، سطح 35
    24% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 913
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Recommendation Second ClassVeteran10000 Experience Points

    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    پست
    941
    گيپا
    8,610
    پس انداز
    0
    امتیاز
    21,037
    سطح
    35
    تشكرها
    31
    383 بار در 279 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    عيب هاي سيسيتم ترمز خودرو ۱)هنگام ترمز خودرو لرزش شدید دارد:
    درصورتی که پدال ترمز به طور یکنواخت و به آرامی فشار داده میشود ترمز قفل میکنده که این امر نشان دهنده وجود عیب در دیسک های ترمز, لنت ها یا خرابی سایر اجزا ترمز و یا شل بودن بعضی اجزا میباشد.

    ۲)پدال ترمز نرم است:
    این امر نشان واضحی از وجود عیب اساسی در سیستم هیدرولیک است.

    ۳)هنگام ترمز پدال و غربیلک شل است:
    احتمالا دیسک های ترمز ایراد داشته و یا بعضی از اجزا ترمز شل میباشد و یا در سیستم تعلیق جلو و عقب ایراد وجود دارد ۴ )چراغ اخطار روشن می شود:
    این حالت بدان معناست که ترمز در حال از دست دادن عملکرد مطلوب خود است .یعنی یا سطح روغن بسیار پایین بوده یا لنت ها خورده شده اند.

    ۵)ترمزها داغ می کند:
    این حالت می تواند منجر به شکستن ناگهانی دیسک های ترمز شود که احتمال دارد این مورد وقتی لنت ها به دیسک چسبیده باشند رخ دهد. در این وضعیت کنترل خودرو بسیار مشکل می گردد.

    ۶)پدال ترمز سفت عمل میکند:
    این امر میتواند ناشی از اشکال در سیستم بوستر ,لوله های روغن و سیلندر های ترمز چرخ ها باشد.

    ۷)هنگام ترمز خودرو به یک طرف کسیده می شود:
    این امر میتواند به علت عمل نکردن یک کالیپر یا نا میزان بودن باد لاستیک باشد

  4. #4
    قطع دسترسی
    21,037 امتیاز ، سطح 35
    24% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 913
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Recommendation Second ClassVeteran10000 Experience Points

    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    پست
    941
    گيپا
    8,610
    پس انداز
    0
    امتیاز
    21,037
    سطح
    35
    تشكرها
    31
    383 بار در 279 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    اگر ترمز ماشين از كار افتاد الف - در صورتيكه با چنين وضعيتي دچار شديد با خونسردي كامل ماشين را در دنده‎اي سنگينتر قرار داده و به تدريج به دنده يك برسانيد و در همان حال از ترمز دستي نيز استفاده نمائيد.


    ب - در راههاي كوهستاني سر پيچ‎ها و سرازيريها خطر جدي‎تر است از برآمدگيها، اجسام ثابت كناره جاده، تل خاك يا برف، نرده‎ و حتي ماشينهاي پارك شده كنار جاده اجسامي هستند كه اگر به پهلو به آنها برخورد نمائيد اتومبيل را متوقف ميكند، بديهي است كه بايد از دنده‎ها و ترمزدستي استفاده شود.


    توجه كنيد كه در اينصورت اتومبيل شما ممكن است آسيب فراوان ببيند اما خطرناك‎تر از آن نيست كه از توي دره سر درآوريد.
    اگر پا روي پدال ترمز فشار داديد و پدال سفت بود و ترمز نگرفت بلافاصله پا را برداشته و دوباره اين كار را انجام دهيد

  5. #5
    قطع دسترسی
    21,037 امتیاز ، سطح 35
    24% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 913
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Recommendation Second ClassVeteran10000 Experience Points

    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    پست
    941
    گيپا
    8,610
    پس انداز
    0
    امتیاز
    21,037
    سطح
    35
    تشكرها
    31
    383 بار در 279 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    ترمز Abs اگر شما هم رانندگی در روزهای برفی و بارانی را تجربه کرده ايد ، حتما" به خوبی می دانيد هدايت خودرو در جاده های لغزنده بخصوص زمان توقفهای ناگهانی ، تا چه حد مشکل و دردسر ساز و البته در بسياری از موارد ؛ غير ممکن است . در چنين مواقعی به دليل قفل شدن چرخها ، خودرو بر سطح لغزنده خيابان همچنان به حرکت ادامه می دهد ، به طوريکه علاوه بر افزايش زمان توقف ، کنترل ان نيز بسيار مشکل خواهد شد.آمار هم نشان می دهد بخش عمده ای از تصادفات جاده ای مربوط به همين نقص فنی در سيستم ترمزهاست. تلاش متخصصان برای رفع اين نقيصه ، منجر به پديد امدن ترمزهای ضد قفل يا همان سيستم معروف Abs شده است ، ترمزهايی که به دليل عملکرد منحصر به فرد و کارايی بالای خود ، به سرعت جايگزين سيستم های رايج امروزی می شوند و پيش بينی می شود تا چند سال آينده شاهد به کارگيری انها در بيشتر وسايل نقليه باشيم .ترمزهاي Abs از 4 قسمت عمده زير تشکيل می شوند :

    1- سنسورهای سرعت که زمان قفل شدن چرخها را نمايش می دهند و با قرار گرفتن در هر چرخ و یا دیفرانسیل اين اطلاعات را ارسال می کند.

    2- سوپاپها که معمولا" در 3 موقعيت عمل میکنند:

    در وضعيت اول کاملا" باز هستند و فشار سيلندر اصلی را به داخل ترمز می فرستند ، در حالت دوم دريچه سوپاپها بسته می شوند و ترمز از سيلندر اصلی جدا می شود . اين کار ، از افزايش بيش از حد فشار داخل ترمز که راننده را به اعمال نيروی بيشتری روی پدال وادار می کند ، جلوگيری می نمايد. در موقعيت سوم ، سوپاپها مقداری از فشار را از طريق ترمز خارج می کنند.
    3- از ان جا که سوپاپها مقداری از فشار خود را از طريق ترمز گيری از دست می دهند . نقصان فشار ، با استفاده از پمپ جبران می شود .

    4- چهارمين بخش سيستم ، يک دستگاه کنترل کننده است که به عنوان رايانه کوچکی در خودرو عمل می کند و سنسورهای سرعت و سوپاپها را تنظيم می کند.

    نحوه عملکرد سيستم های Abs با وجود الگوريتم های متفاوتی که برای انها تعريف شده ، بسيار ساده و ابتدايی است . چناچه شما خودروی خود را که از سيستم Abs استفاده نمیکند ، به جای توقف ناگهانی ، با فشار چندين بار پا روی پدال ترمز متوقف کنيد ، همان کار ترمز های ضد قفل را انجام داده ايد ، با اين تفاوت که در يک سيستم Abs ، تمامی اين کارها خودکار صورت می گيرد . در معمولترين شکل ، اين کار دستگاه کنترل کننده سنسورهای سرعت را در همه حال تحت نظارت خود قرار می دهد و هر کاهش سرعت ناگهانی و خارج از قاعده را ثبت میکند همانطور که میدانيد ، هر چرخ خودرو ، دقيقا" پيش از قفل شدن با يک کاهش سرعت ناگهانی مواجه می شود . اگر اين کاهش سرعتها کنترل نشوند ، چرخ خيلی سريعتر از آنکه بتواند متوقف شود ، قفل می شود .

    اگر خودروی شما با استفاده از سيستم Abs کار می کند ، حتما" تکانهای بسيار کوچک پدال ترمز را زير پای خود احساس کرده ايد ، اين تپشها به دليل باز و بسته شدن سريع سوپاپاهاست .
    به طوری که در برخی از اين سيستم ها ، اين چرخه تا 15 بار در هر ثانيه تکرار می شود

    درجه بندی ترمزهای ضد قفل هم مانند شيوه عمل انها با استفاده از روشهای متعددی صورت می گيرد ، اما به طور معمول ، طبقه بندی بر اساس تعداد مجرا ها ، سوپاپاهای مجزا برای هر چرخ و نيز تعداد سنسورهای سرعت ، يکی از رايج ترين اين روشهاست.

    بر اين اساس، سيستمهای Abs را به 3 دسته :

    - سيستمهای با 4 مجرا و 4 سنسور و سيستم های با 3 مجرا و 3 سنسور و سيستمهای با يک مجرا و يک سنسور تقسيم می کنند .،

    در نوع اول : ( که بهترين شکل ترمزهای Abs است ، هر کدام از چرخها به طور مجزا با يک سنسور و يک سوپاپ کنترل می شوند.)

    در نوع دوم : ( 2 چرخ جلويی به طور مجزا کنترل می شود ، اما برای چرخهای عقبی تنها يک سوپاپ و سنسور سرعتی در محور عقبی خودرو قرار می گيرد. )

    در نوع سوم : ( کنترل چرخهای فقط از طريق محور چرخهای پشتی و از طريق يک سنسور و سوپاپ انجام می پذيرد.)

    مزيت گروه اول ، نسبت به 2 گروه بعدی ، در اين است که هر 4 چرخ ، به طور مجزا کنترل می شود و بدين ترتيب ، علاوه بر استفاده از حداکثر نيروی ترمز برای هر چرخ ، از قفل شدن انها پيش از توقف کامل جلوگيری می شود ، در حالی که در 2 نوع بعدی ممکن است برخی چرخها پيش از رسيدن به توقف کامل قفل شوند.


    اما خودروهايي كه روانه بازار مصرف مي شوند از ترمز Abs به عنوان يك استاندارد يا انتخاب برخوردارند. يك سيستم Abs نمونه شامل قسمت هايي چون سنسور سرعت، چرخ، بخش كنترل هيدروليك و بخش كنترل الكترونيكي مي شود. هنگامي كه پدال ترمز را فشار مي دهيد بخش كنترل الكترونيكي سيگنال هاي ارسال شده از سنسور سرعت چرخ را كنترل و مقايسه مي كند چنانچه بخش كنترل الكترونيكي حس كند كه در يكي از چرخ ها كاهش سرعت با نرخ سريعي انجام مي شود (آستانه قفل شدن) به بخش كنترل هيدروليكي فرمان مي دهد تا فشار هيدروليك به آن چرخ را كاهش دهد. اين نوع محدوديت فشار مشابه فشردن پدال ترمز تنها با سرعت بيشتر است. در برخي از وانت هاي پيكاپ و كاميون هاي سربسته براي كنترل نيازهاي متفاوت ترمز تحت شرايط بارگذاري متفاوت، تنها در چرخ هاي عقب از ترمز Abs استفاده شده است. اين نوع از سيستم Abs تنها چرخ هاي عقب را كنترل و زماني كه هر يك از آنها در آستانه قفل شدن باشند، فشار را در هر دوي آنها محدود مي كند، هدف از طراحي اين سيستم كمك به خط مسير مستقيم حركت خودرو به هنگام ترمزهاي ناگهاني و شرايط نامطلوب جاده است. با حفظ كنترل اتومبيل شانس بيشتري براي جلوگيري از تصادف وجود دارد. Abs به طور خاص در جاده هاي مرطوب و لغزنده بسيار مفيد است. به خاطر داشته باشيد كه در اتومبيلي مجهز به Abs هرگز نبايد پس از آنكه خود سيستم به طور خودكار به ترمزها فشار وارد مي كند، پدال ترمز را بفشاريد درواقع تمام كاري كه بايد انجام دهيد فراهم كردن فشار قاطعانه و پيوسته روي پدال ترمز براي فعال كردن عمليات سيستم Abs است، زماني كه سيستم Abs فعال مي شود ممكن است از پدال ترمز خود احساس ارتعاش كنيد اما جاي نگراني نيست. زماني كه ديگر به عملكرد Abs نيازي نباشد سيستم ترمز بدون دخالت Abs به عملكرد هيدروليكي عادي خود برمي گردد.
    هنگامي كه از يك سيستم ترمز ضد قفل (abs) به درستي استفاده شود، سيستمي ايمن و موثر خواهد بود. Abs به راننده امكان مي دهد تا پايداري حركت مستقيم خودرو و كنترل بر فرمان را حفظ و همچنين در برخي موقعيت ها به خصوص در سطح جاده هاي مرطوب و لغزنده موجب كاهش مسافت توقف اتومبيل مي شود. براي كسب اين امتياز ايمني رانندگان بايد ياد بگيرند چگونه به درستي از سيستم Abs خود استفاده كنند.
    سيستم ترمز ضد قفل با ترمزهاي بادي يا نصب شده در خودروها كار مي كند. Abs حقيقتاً از قفل شدن ترمزهاي اساسي تان جلوگيري مي كند. در اتومبيل هايي كه به Abs مجهز نيستند، راننده مي تواند با فشار دادن مكرر ترمزها به طور دستي از قفل شدن چرخ ها جلوگيري كند. اما در اتومبيل هاي مجهز به Abs پاي راننده به طور مداوم روي پدال ترمز باقي مي ماند تا اجازه دهد اين سيستم به طور خودكار ترمزها را تحت فشار قرار دهد. زماني كه ترمزهاي شما در جاده هاي مرطوب و لغزنده يا در خلال يك توقف اضطراري قفل شدند، كنترل فرمان را از دست خواهيد داد و اتومبيل ممكن است به دور خود بچرخد. Abs چرخ عقب مانع قفل شدن و در نتيجه باعث ماندن اتومبيل در مسير مستقيم مي شود. چنانچه اتومبيل تان از سيستم كنترل Abs روي هر چهار چرخ خود سود مي برد مي توانيد علاوه بر حفظ حركت بر مسير مستقيم كنترل فرمان را نيز در دست داشته باشيد. با در دست داشتن كنترل فرمان هنگامي كه زمان كافي براي يك توقف كامل ميسر نباشد مي توانيد با مانور كردن در اطراف خطرات از بروز حادثه جلوگيري كنيد.




    ضریب لغزش


    سرعت چرخها باشد رابطه ذیل بیانگر میزان v سرعت خودرو و V اگر می باشد slipping ضریب لغزش یا

    Slipping= (V-v)/V مثلا در حالتی که خودرو با سرعت 120 کیلومتر برساعت در حال حرکت می باشد و خودرو هیچ گونه ترمزگیری ندارد سرعت چرخها نیز 120 کیلومتر بر ساعت خواهد بود لذا میزان سر خوردن صفر در صد می باشد . هنگامی که در حالت ترمز گیری چرخها قف ل می کند سرعت چرخها به صفر می رسد در حالی که هنوز سرعت خودرو 120 کیلومتر بر ساعت میزان ضریب SLIPPING می باشد در این حالت برطبق فرمول سرخوردن 100 % می باشد . در نمودار روبرو خط سبز رنگ قدرت فرمانپذیری خودرو با افزایش میزان و کاهش ضریب چسبندگی چرخ با جاده را نشان می دهد SLIPPING و خط آبی رنگ بیانگر قدرت ترمز گیری می باشد . همانطور که از نمودار پیداست ماکزیمم قدرت ترمزگیری در حدود 30 درصد می باشد و بهترین حالت ترمزگیری با SLIPPING می باشد SLIPPING کنترل فرمان مناسب بین 9% لغایت 30 % میزان نگهداشتن حد ترمز در بازه معرفی شده ABS و هدف از وجود ترمز می باشد



    ABS نمودار عملکرد سیستم ترمز را نشان می دهد .همانطور که در شکل ABS نمودار روبرو عملکرد ترمز مشاهده می نمایید تا میزان 20 % لغزش ، ترمزگیری از نوع کلاسیک شروع به کار کرده و میزان ضریب ABS می باشد از آن زمان به بعد ترمز را بین اعداد 9و 30 درصد نگه می دارد تا مانع از قفل شدن SLIPPING چرخها گردد . به مدت زمان بسیار کوتاه (در حد SLIPPING در نقطه 30 درصد هزارم ثانیه) فشار مدار ترمز ثابت مانده و سپس افت می نماید این تغییرات به مدت 13 بار در ثانیه اتفاق می افتد یعنی در هر ثانیه 13 بار فرآیند فوق اتفاق می افتد تا مانع قفل شدن چرخها شود


  6. #6
    قطع دسترسی
    21,037 امتیاز ، سطح 35
    24% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 913
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Recommendation Second ClassVeteran10000 Experience Points

    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    پست
    941
    گيپا
    8,610
    پس انداز
    0
    امتیاز
    21,037
    سطح
    35
    تشكرها
    31
    383 بار در 279 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    چگونه متوجه وجود سيستم Abs در اتومبيل خود شويم همانطور كه گفته شد بيشتر اتومبيل هاي امروزي چه به طور استاندارد و چه انتخابي از اين سيستم برخوردارند. در اينجا چند روش متفاوت براي درك اين موضوع كه آيا اتومبيل شان مجهز به سيستم ترمز ضدقفل است يا نه معرفي مي كنيم: در بسياري از اتومبيل هاي مجهز به اين سيستم، راننده احتمالاً ارتعاشات سريعي از پدال ترمز را تجربه مي كند. در واقع به نظر مي رسد كه ترمزها فشار را به شما برمي گردانند. گاهي اوقات ممكن است پدال به طور ناگهاني بيفتد. همچنين ممكن است دريچه هاي موجود در كنترل كننده ABS صدايي مشابه ساييدن يا وزوز كردن توليد كند. در برخي اتومبيل ها ممكن است ارتعاشات خفيفي احساس شود كه نشان دهنده فعال بودن ABS است. به خاطر داشته باشيد اين مسئله بسيار مهم است. زماني كه صدايي شنيديد يا احساس ضربان هايي در پدال كرديد پاي خود را از پدال ترمز برنداريد و به فشار مداوم ادامه دهيد. در واقع چنانچه اتومبيل شما به ترمز ABS مجهز است نبايد فشارهاي مكرر به پدال ترمز وارد كنيد. تنها كافي است پاي خود را به طور دائم روي پدال قرار دهيد و به خاطر داشته باشيد كه هنوز مي توانيد اتومبيل را هدايت كنيد. آنچه كه سيستم ABS انجام مي دهد مشابه فشار مكرري است كه از سوي راننده به پدال ترمز وارد مي شود. اين سيستم به طور خودكار فشار موجود در خطوط سيستم ترمز را براي حفظ بيشينه عملكرد ترمز تا آستانه قفل شدن چرخ ها تغيير مي دهد. در واقع ABS به كمك تجهيزات الكترونيكي با سرعت بسيار زيادي اين كار را انجام مي دهد. آيا اتومبيل هاي مجهز به ABS سريع تر از اتومبيل هاي عادي متوقف مي شود سيستم ABS براي كمك به راننده در حفظ كنترل اتومبيل به هنگام ترمزهاي ناگهاني طراحي شده است. براي توقف سريع تر اتومبيل ABS مي تواند مسافت توقف در جاده هاي مرطوب و لغزنده را كاهش دهد. همچنين بسياري از سيستم ها موجب كاهش مسافت توقف خواهند شد. در سطح هاي بسيار نرم مثل ماسه هاي نرم و برف هاي نكوبيده، يك سيستم ABS حقيقتاً مي تواند موجب افزايش مسافت توقف شود.
    در شرايط مرطوب و لغزنده با وجود برخورداري از ABS هنوز بايد با دقت رانندگي كنيد، هميشه در فاصله مطمئني از اتومبيل جلويي خود قرار گيريد و سرعت سازگار با شرايط جاده را حفظ كنيد. آيا تمامي سيستم هاي ضدقفل يكي هستند در واقع تمامي آنها در چگونگي كنترل فشار ترمز بسيار شبيه هم هستند اما برخي از سيستم ها تنها براي جلوگيري از قفل شدن چرخ هاي عقب طراحي شده اند. همان طور كه گفته شد اين گونه سيستم ها در وانت هاي پيكاپ و اتومبيل هاي اسپورتي چندمنظوره نصب مي شود. ABS چرخ عقب اتومبيل تان را از چرخيدن به دور خود حفظ مي كند اما اگر به ABS چرخ جلو مجهز نباشيد همچنان در هنگام قفل شدن چرخ هاي جلو كنترل فرمان از دست شما خارج است. ساير سيستم هاي ABS كه در ميني ون ها و اتومبيل هاي سواري به كار مي رود براي حفظ هر چهار چرخ از قفل شدن طراحي شده است. چگونه مي توان به ABS عادت كرد
    براي جزئيات بيشتر درباره عملكرد كامل و مزاياي ABS به كتابچه راهنماي اتومبيل خود مراجعه كنيد. سيستم ترمز ضدقفل به سرعت حساس است. بنابراين در سرعت هاي پايين فعال نخواهد شد. يك روش براي عادت كردن با عملكرد ABS اين است كه در يك پاركينگ خلوت با سرعتي بيشتر از آنچه كه سيستم ABS را فعال مي كند (معمولاً بيشتر از ۲۰ كيلومتر بر ساعت) حركت كنيد و سپس پدال ترمز را به شدت فشار دهيد.
    البته فعال كردن ABS در سطح جاده هاي مرطوب و لغزنده به مراتب ساده تر است. سيستم ضدقفل بايد مانع از سر خوردن چرخ ها شود. با وجود اينكه احتمال احساس ضربه در پدال ترمز و شنيدن صداي تيك وجود دارد از فشار مكرر به پدال ترمز خودداري كنيد.

  7. #7
    قطع دسترسی
    21,037 امتیاز ، سطح 35
    24% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 913
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Recommendation Second ClassVeteran10000 Experience Points

    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    پست
    941
    گيپا
    8,610
    پس انداز
    0
    امتیاز
    21,037
    سطح
    35
    تشكرها
    31
    383 بار در 279 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    نكاتي براي تعمير و نگهداري زماني كه سوئيچ اتومبيل را در وضعيت روشن قرار مي دهيد بايد يكي از علامت هاي Brake Antilock يا Abs به رنگ كهربايي و گذرا در صفحه ادوات پشت فرمان روشن شود. سپس سوئيچ را در وضعيت خاموش قرار دهيد. اگر علامت روشن ماند يا شروع به چشمك زدن كرد يا اينكه در هنگام رانندگي روشن شد، نشان دهنده اين است كه نقصي در سيستم Abs رخ داده است. به سرعت توسط يك تكنسين حرفه اي اتومبيل خود را مورد بازرسي قرار دهيد تا منبع مشكل شناسايي شود. احتمالاً در كتابچه راهنماي خريداري شده درباره پر و خالي كردن دوره اي سيستم هيدروليك ترمز مطالبي ذكر شده است كه نبايد از آن چشم پوشي كرد. در واقع با توجه به اينكه بسياري از اتومبيل هاي مجهز به Abs رويه هواگيري ترمز به خصوصي دارند، اين راهنما بهترين كمك براي تكنسين هاي حرفه اي به شمار مي رود. همچنين سيستم هاي ترمز مجهز به Abs فشار هيدروليك فوق العاده بالايي توليد مي كنند كه مي تواند خطرناك باشد. پس چنان چه سيستم هيدروليك يا Abs اتومبيل تان نياز به تعمير دارد با يك تكنسين حرفه اي مشورت نمائید .

  8. #8
    قطع دسترسی
    21,037 امتیاز ، سطح 35
    24% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 913
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Recommendation Second ClassVeteran10000 Experience Points

    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    پست
    941
    گيپا
    8,610
    پس انداز
    0
    امتیاز
    21,037
    سطح
    35
    تشكرها
    31
    383 بار در 279 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    سنسورهای سرعت چرخ:

    واحدکنترل الکترونیک(ECU)از سیگنالهای ارسالی(فرکانس چرخ)ازسنسورهای چرخ بعنوان مبنای تشخیص سرعت دورانی چرخ استفاده میکند
    پین سیم پیچی شده سنسور چرخ که مستقیما بالای رینگ حلقه ای دورانی قرار داشته وبه توپی چرخ متصل است(در برخی خودروهااین سنسوربر روی دیفرانسیل قرار دارد)این پین به یک مگنت مغناطیسی که میدان الکتریکی در حول ان وبه سمت بیرونی رینگ ایجاد میکندمتصل شده است.هنگامی که رینگ شروع به دوران میکند پین در معرض عبور دندانه ها وفاصله ایجادشده پین در معرض عبور دندانه ها وفاصله ایجاد شده بین دندانه ها قرار دارد. این عامل باعث تغیرمداوم حوزه مغناطیسی شده که در نتیجه ولتاژی در سیم پیچی سنسورهای ایجاد شده که فرکانس هر کدام به عنوان مرجع دقیقی از سرعت چرخ به کار میرود
    تر کیب بندیهای مختلفی از پینها جهت نصب در شرایط مختلف توپیها چرخ مود استفاده قرار میگیردکی از طراحیهای مختلف نوع chiselمیباشد که به صورت عمود بر چرخ دندانه دار (رینگ)قرار میگیرد و پرکار بردترین نوع ان میباشد
    نوع دیگر ازطراحی سنسورهانوع RHOMBUSمیباشد که بصورت محوری(شعاعی)با چرخ دندانه دار نصب می شود در هردو این نوع طراحیها موقعیت نصب سنسور ضروری است که سنسوربدقت وبا فاصله مناسب ودقیق با چرخ دندانه دار قرار گیرد.بهر حال تنظیمات خاصی در خصوص قرار گیری پین وجود ندارد ولی چرخ دندانه دار بایستی دارای دارای قطر مناسبی بوده دارای حداقل دندانه باشد.فاصله مابین سنسور وچرخ دندانه دار در حدود 1م.م میباشدودر این فاصله بایستی به جهت ارسال سیگنالی دقیق از سنسور بدقت رعایت گردد.سنسورهای که بدقت وبه صورت محکم نصب میگردند در مقابل نوسانات شدید خودرو نیزبدون کوچکترین اشکالی جهت ارسال سیگنال مقاومت خواهندکرد هم چنین این سنسورها در مقابل آب والودگیهای مختلف نیز مقاوم بوده وقبل از نصب با لایهای ازگریس ومواد روغنی محافظت می گردند


    سنسور سرعت چرخ نوعdf2

    سنسور سرعت چرغ df2 دارای مدولهای مختلفی می باشد که امکان تست مجزایی را مهیا میکند . این سنسور از جنس استیل بوده و پایه های نگهدارنده آن جوشکاری شده اند نوک این سنسور از پلاستیک پوشانده و یک عایق محافظ ان را از پوسته محفظت میکند .

    سنسور سرعت چرخ نوع df3

    این نوع سنسور نوع ساده ای از سنسور بلائی است که ساختمان و عملکرد آن یکسان می باشد .
    المنت سنسوربا محافظ پلاستیکی ان به طور کامل با رزین محافظت گردیده است تا از تاثیرات خارجی در امان باشد مجموعه توسط یک مسیر برنجی در قاب مربوط قرار دارد .

  9. #9
    قطع دسترسی
    21,037 امتیاز ، سطح 35
    24% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 913
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Recommendation Second ClassVeteran10000 Experience Points

    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    پست
    941
    گيپا
    8,610
    پس انداز
    0
    امتیاز
    21,037
    سطح
    35
    تشكرها
    31
    383 بار در 279 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    اینم یه ضمیمه برای Abs :


    امروزه با پیشرفت زیادی که در الکترونیک وکاربرد تراشه های نیمه هادی به وجد آمده تحول بزرگی در هدایت خودرو و ترمزهای آن رخ داده که استفاده از ترمز Abs یکی از انها است همه کسانی که تجربه رانندگی ممتد با اتومبیل را داشته باشند و یا در روزهای بارانی و برفی رانندگی کرده باشند به هنگام ترمز گرفتن متوجه شدن که با قرار دادن یکباره پا بروی ترمز " هدایت ماشین با توجه به سرعت خودرو از کنترل خارج شده و شاید باعث خسارات جانی و مالی فراوان شود لذا در این مواقع رانندگان ماهر و با تجربه در مواجه با این شرایط معمولا چندین بار ترمز را گرفته و رها کرده و این عمل را باتوجه به سرعت و لغزندگی جاده متناوبا و با فاصله زمانی مختلف انجام میدهند .
    متخصصین خودرو نیز از این عملکرد مناسب رانندگان ماهر استفاده کرده تا کسانی مهارت ندارند و یا تجربه کافی را کسب نکرده اند از خطای انسانی مصون باقی بمانند و این نوع از ترمز این کار گرفتن و رها کردن ترمز را انجام میدهد.لذا در هنگام رانندگی با خودروهائی که ترمز Abs دارند کافیست که پدال را به طور پیوسته و محکم فشار دهید و در این حالت ضرباتی در زیر پایتان احساس میشود .
    قطعات اصلی این سیستم عبارتند از :
    1- واحد Abs
    2- واحد کنترل هیدرولیک
    3- واحد کنترل الکترونیک
    4- سنسور سرعت چرخ



    مدار ترمزABS




    -1 پدال ترمز

    2- بوستر ترمز

    -3 مستر سیلندر 4-مدار اولیه

    -5 مدار ثانویه 6- پمپ هیدرولیک

    -7 سوپاپ ضد برگشت 8- شیر برقی ورودی جلو چپ و راست

    -9 شیر برقی خروجی جلو چپ و راست 10 - شیر برقی خروجی عقب چپ و راست

    -11 شیر برقی ورودی عقب چپ و راست 12 - چرخ جلو چپ

    -13 چرخ عقب راست 14 - چرخ جلو راست

    -15 چرخ عقب چپ 16 -آکومولاتور فشار

  10. #10
    قطع دسترسی
    21,037 امتیاز ، سطح 35
    24% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 913
    0% فعالیت
    دستاورد ها:
    Recommendation Second ClassVeteran10000 Experience Points

    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    پست
    941
    گيپا
    8,610
    پس انداز
    0
    امتیاز
    21,037
    سطح
    35
    تشكرها
    31
    383 بار در 279 پست از اين كاربر تشكر شده


    به نظر شما این پست مفید است؟ بله | خیر

    پیش فرض

    آگهی تبلیغات
    بازديدهاي دوره*اي سيستم ترمز:


    مايع ترمز(روغن ترمز) را هر دو سال يكبار تعويض كنيد. در صورتي كه از اتومبيل در مناطق كوهستاني يا مناطقي كه داراي آب و هواي مرطوب مي*باشند استفاده مي*كنيد مايع ترمز را هر سال تعويض كنيد.
    هر 10 هزار كيلومتر سطح روغن ترمز، پدال ترمز، كيفيت كار بوستر و ترمز دستي را بازديد نمائيد.
    هر 20 هزار كيلومتر اتصالات، لوله*ها، شيلنگهاي ترمز، نيروي ترمز، ترمز ديسكي و ترمز كاسه*اي را بازديد نمائيد.

    بازديد روغن ترمز:

    دقت كنيد كه سطح مايع ترمز نزديك علامت MAX روي منبع ذخيره روغن ترمز باشد. در غير اينصورت به مقدار لازم روغن ترمز (از همان نوع و همان رنگ) اضافه كنيد و سيستم را از نظر نشتي مايع ترمز بازديد كنيد.
    مشخصات مايع ترمز: DOT-3 يا DOT-4 مي*باشد.(fmvss 116 يا (SAEJ 1703a

    بازديد ترمز دستي


    ا نيروي معادل 10 كيلوگرم اهرم ترمز دستي را كشيده و كورس آن راامتحان كنيد. كورس حركت 8-6 دندانه(صداي تيک). دقت کنيد که حتي با کشيدن ترمز دستي به اندازه يک دندانه(تيک) مي*بايست چراغ قرمز هشدار دهنده Break در جلو آمپر روشن شود.


    بازديد شيلنگهاي ترمز:


    شيلنگ خلاء، اتصالات و سوپاپ مکشي را از نظر سائيدگي، خوردگي و يا هرگونه خرابي و نشتي روغن ترمز بازديد کنيد.

    کنترل کيفيت کار بوستر ترمز:
    مرحله اول:

    - پدال ترمز را در حالتي که موتور خاموش است چند بار فشار دهيد تا اطمينان يابيد که ديگر مقدار حرکت پدال تغيير نمي*کند.
    - در حاليکه پدال را نگه داشته*ايد، موتور را استارت بزنيد.
    - در حالتي که استارت مي*زنيد پدال بايد کمي پايين برود.
    مرحله دوم:

    - موتور را استارت بزنيد.
    - بعد از دو دقيقه آنرا خاموش کنيد.
    - نيروي معمولي را به پدال وارد کنيد.
    - اگر کورس حرکت ابتدا بلند بوده و پس از هر بار فشار دادن پدال کوتاهتر شود بوستر سالم است.
    - در صورت وجود هرگونه اشکال، سوپاپ يک طرفه و يا شيلنگ خلاء را بازديد کنيد. در ضمن دقت کنيد که اتصالات نيز بي نقص باشد. در صورت لزوم تعميرت را انجام داده و آزمايشات را مجددا انجام دهيد.
    مرحله سوم:

    - موتور را استارت بزنيد.
    - نيروي معمول را به پدال وارد کنيد.
    - در حالتي که پدال را نگه داشته*ايد موتور را خاموش کنيد.
    - حدود سي ثانيه پدال را نگه داريد.
    - در صورت تغيير نکردن ارتفاع پدال بوستر سالم است.
    - در صورت وجود هرگونه اشکال، سوپاپا يکطرفه و شيلنگ خلاء را بازديد کنيد. دقت کنيد که اتصالات هم بي نقص باشند. در صورت لزوم تعميرات لازم را انجام داده و آزمايشات را مجدداٌ انجام دهيد.

    بازديد ترمز ديسکي:


    - سيلندر ترمز ديسکي جلو را از نظر نحوه کار و نشتي بازديد نمائيد.
    - مقدار سائيدگي لنتها را بازديد نمائيد.
    - ضخامت دسيک را بازديد نمائيد.

    بازديد ترمز کاسه*اي:


    - طرز کار سيلندر ترمز چرخ و نشتي احتمالي آن را بازديد کنيد.
    - لنت را از نظر سائيدگي و يا هرگونه آسيب ديدگي بررسي کنيد.
    - قطر داخلي کاسه چرخ را اندازه بگيريد.


    بازديد خلاصي پدال:


    - پدال را چند بار فشار دهيد تا خلاء آن از لوله خارج شود.
    - پدال را به آرامي و با دست فشار داده تا ميزان خلاصي آن مشخص گردد.(زمانيکه زير دست مقاومت احساس شود)
    خلاصي پدال ميبايست بين 4 تا 7 ميليمتر باشد.


    منابع:

    1- howstuffswork.com
    2- familycar.com
    3- omisco65.com

+ پاسخ به مبحث

بازدید کنندگانی که از طریق جستجو کلمات ذیل به انجمنهای گیگاپارس آمده اند:

ترمز بادی

تنظیم ترمز دوچرخه

ترمز بادی ماشین سنگین

ترمز دیسکی خنک شونده

سیستم ترمز بادی

ترمزهای بادی

ترمز الکتریکی

ترمز هیدرولیک دوچرخهتفاوت ترمز دیسکی و کاسه ایجنس دیسک ترمزهمه چیز درباره ترمزترمزهای الکتریکیمدار ترمز absترمز های بادیترمز دیسکی دوچرخهمکانیزم ترمز مغناطیسیمدار پنوماتیکیترمز ماشین سنگینبوستر ترمزعلت خالی کردن ترمزدرباره ترمز بادیمزایای ترمز دیسکیترمز باديهمه چیز در مورد ترمزهمه چیز درباره لنت ترمز
SEO Blog

اطلاعات این مبحث

Users Browsing this Thread

در حال حاضر 1 کاربر در حال دیدن این مبحث می باشند، (0کاربر عضو و 1 کاربر مهمان)

قانون های ارسال نوشته

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts